Annonse
Dette er Mills sitt kreative verksted, kalt Drivhuset. Her er Katharina Stavseth Grude (til venstre), leder kreativ innovasjon, produktansvarlig Tone Staum og innovasjonskokk Erik Egtvedt. Foto: Arne Kongsnes
Dette er Mills sitt kreative verksted, kalt Drivhuset. Her er Katharina Stavseth Grude (til venstre), leder kreativ innovasjon, produktansvarlig Tone Staum og innovasjonskokk Erik Egtvedt.  Foto: Arne Kongsnes
Synspunkt

Maten vår fornyes


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

Arne Kongsnes er redaktør i Matindustrien.

SYNSPUNKT. De store dagligvarekjedene har rullet hundrevis av nye produkter.

Fellesnevneren for mange av nyhetene er ønsket om å møte stadig tydeligere krav fra både myndigheter og forbrukere: Mer grønt, mindre rødt kjøtt, mer bærekraft, mindre matsvinn.

Noen produkter vil lykkes i markedet, andre ikke. Uten økonomisk bærekraft – tilstrekkelig lønnsomhet – er nyhetene fort glemt, og enda raskere ute av hyllene.

Innovasjon handler om mer enn produkt. Forskerne i Nofima og innovasjonsteamet hos Mills forteller i Matindustrien om hvordan de jobber med innovasjon.

Går alt på skinner, bruker Mills 12 måneder på innovasjonsprosessen fra idé til butikk. I fjor høst lanserte Mills serien Plantego’, serien med grønnsakspålegg med opptil 98 prosent rene råvarer. «Suksess», sier selskapet selv. Oppskriften inneholder også en solid porsjon forbrukerinvolvering.

Norges Handelshøyskole (NHH) kårer Q-Meieriene til bransjens beste på innovasjon. En viktig grunn er Q-Meierene involverer forbrukerne hele veien, kontakten er toveis 24/7.

Hos Nofima på Ås løfter de blikket ytterligere. Prosjektet «NORSKvegetar» er et utmerket eksempel, som tjener både næringen, forbrukerne og miljøet: Hvorfor skal vi importere produkter og ingredienser til vegetarmaten når den kan gjøres bortimot helnorsk? Her er det bare å ønske prosjekteier Jæder Ådne Espeland AS og de andre deltakerne lykke til.

 

Annonse
Annonse