Nyheter

Toppleder Trine Lerum Hjellhaug presenterte denne uka knalltall for Lerum-konsernet.

Rekordår for Lerum

660 millioner i omsetning og et historisk resultat på 47,9 millioner før skatt oppsummerer knallåret 2021 for Lerum.

Publisert Sist oppdatert

Lansering av nye 13 produkter, god markedsvekst med markedslederskap på syltetøy, lavt sykefravær, høyt kvalitetsfokus, god drift og godt lagarbeid er noen stikkord fra saft- og syltetøysprodusenten i saftbygda Sogndal.

Foto Nøkkeltallene for Lerum-konsernet.

Første gang på syltetøytoppen

– Årets høydepunkt kom i oktober da vi for første gang i historien ble målt som markedsleder på syltetøy i det norske markedet. Langsiktig arbeid gir resultater. På syltetøy er det produktene uten ansatt sukker som vokser. Vi har klart å lage produkt som forbrukeren synes er gode. Nå har vi hele 13 syltetøysvarianter som er uten ansatt sukker, sier administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug.

Hun er tilbake i topplederstolen i år etter et sabbatsår i 2021, etter 12 år som toppsjef. Stein Klakegg vikarierte for henne fra 1. desember 2020.

Markedsandelen til Lerum i dagligvare var i 2021 53 prosent på saft og 31 prosent på syltetøy, der Lerum også er markedsleder.

LES MER | Her kan du lese årsrapporten for 2021 fra Lerum

Fortsetter å kutte sukker

Eksporten til Sverige har økt, der er sukkerfriserien Zeroh en stor suksess.

– I Sverige har vi en markedsandel på 14 prosent på saft, sier Lerum Hjellhaug.

– Vi merker at forbrukerne er opptatt av å redusere sukkerforbruket. Det har vi bidratt med lenge. Siden 2015 har vi redusert det gjennomsnittlige sukkerinnholdet i produktene våre med 49 prosent.

Bonus til alle ansatte

Lerum har kommet seg godt gjennom pandemien med lite smitte og lavt fravær. Fraværet var prosent i 2021.

– Vi er svært fornøyd med samspillet og innsatsen de ansatte har lagt ned i alle ledd av organisasjonen. Så, takk til alle ansatte, men også takk til kunder, forbrukere og andre samarbeidspartnere som har bidratt til det gode resultatet, Trine Lerum Hjellhaug.

Alle ansatte fikk før nyttår en bonus på 17.500 kroner som takk for innsatsen i 2021.

Bærekraft er «å ta vare på»

Lerum har siden 2019 redusert klimaavtrykket per kilo produsert vare med 15 prosent. Alt Lerum gjør skal ta vare på naturen, foredlingen, ernæringen, mennesker og lokalsamfunnet.

– Framover handler det mer enn noensinne om å ta vare på, som er definisjonen på bærekraft i Lerum. Verdenen går fra pandemi til krig og betydningen av å ta vare på hverandre har aldri vært viktigere. Innovasjon i hele verdikjeden blir viktig og vi skal fortsette å kombinere norske tradisjoner med kunnskap om foredling og ernæring, i tråd med trendene i markedet og preferansene hos forbrukerne. Det handler om å ta vare på framtiden – og det handler om kjærlighet til frukt og bær, sier Lerum-sjefen.

Powered by Labrador CMS