Nyheter
Hopp i interessen for norsk mat og drikke
Nesten 8 av 10 foretrekker å kjøpe mat og drikke produsert i Norge.
I usikre tider preget av pandemiens ettervirkninger og krig i Europa ser det ut til at de positive holdningene til norskproduserte matvarer øker. Ifølge en landsrepresentativ holdningsundersøkelse utført i mars i år sier hele 78 prosent seg enige i at de foretrekker å kjøpe mat og drikke som er produsert i Norge, skriver Opplysningskontoret for meieriprodukter i en pressemelding.
Undersøkelsen er gjennomført av Norstat.
Rask økning
Våre holdninger til norskprodusert mat og drikke har vært positive i lang tid. Bevisstheten blant forbrukere om at matvarene som kjøpes helst bør være produsert i Norge ser også ut til å øke når nye kriser inntreffer.
I november 2021 var 65 prosent enige i at de foretrekker norskproduserte matvarer, mens tallet økte til 78 prosent i mars 2022. Dette er en økning på hele 13 prosentpoeng.
– En såpass stor økning i de positive holdningene til å kjøpe norskprodusert mat kan tyde på at usikre tider får oss til å tenke mer over hvor viktig norsk matproduksjon er for oss. Norske melkebønder gjør en formidabel innsats for å holde kvaliteten og produksjonen oppe slik at vi kan nyte sunn og frisk norsk melk hver dag, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for meieriprodukter (Melk.no).
Nesten selvforsynt
Selvforsyningsgraden av mat som spises i Norge er ifølge Nibio på 40 prosent dersom man også tar hensyn til andelen av fôret som importeres. Når det gjelder kjøtt, melk og meieriprodukter er imidlertid selvforsyningsgraden høy.
– Selv om vi har begrensede muligheter til å dyrke korn, grønnsaker og frukt i Norge er vi omtrent selvberget på melk og meieriprodukter. Det er en økning i importandelen når det gjelder ost, men forhåpentligvis vil folk fortsatt velge norske matvarer også i tiden som kommer. Vi ser blant annet at mange gleder seg over mangfoldet av gode norske oster som er en viktig del av norsk matproduksjon, sier Berg Hauge.