Annonse
Konsernsjef Gunnar Hovland i Tine takker forbrukerne for tilliten. Foto: Terje Bendiksby | NTB
Konsernsjef Gunnar Hovland i Tine takker forbrukerne for tilliten. Foto: Terje Bendiksby | NTB

Tine Norges mest bærekraftige for tredje gang


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

Det er resultatet av den årlige undersøkelsen gjennomført av Sustainable Brand Index (SBI). Tine vant kåringen også i 2017 og 2019.

For oss i Tine er ikke bærekraft et valgfag – det er pensum

254 norske merkevarer er med i undersøkelsen og minst 1.000 forbrukere er intervjuet i forbindelse med evalueringen av hver merkevare.

– Pandemien har ført til at forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon og lokale råvarer, noe som har vært til nytte for Tine. I tillegg viser studien att Tine er kjent for sitt arbeid med emballasjeproblemet, helse og dyrevelferd. Til sammen gjør dette at forbrukerne oppfatter Tine som den mest bærekraftige merket i Norge i 2021, sier Johanna Ekman, Country Manager Norge i Sustainable Brand Index.

Bærekraft er pensum i Tine

Konsernsjef Gunnar Hovland i Tine takker forbrukerne for tilliten:

– På vegne av mer enn 9.000 melkebønder og 4.000 ansatte over hele landet takker jeg stolt og ydmykt. Dette er ikke et tegn på at vi er der vi skal være, men heller en ekstra motivasjon for å fortsette arbeidet om å bli bedre i hele verdikjeden fra gård til bord. For oss i Tine er ikke bærekraft et valgfag – det er pensum, og skal være en naturlig del av alt vi foretar oss, sier

Fin bekreftelse

– Dette er en fin bekreftelse på at vårt langsiktige og målrettede arbeid på bærekraft begynner å gi resultater. Men vi har flere ambisjoner som krever fortsatt innsats. Vi skal kun benytte emballasje som er fornybar og i transporten er det ut med fossil diesel og inn med #Kukraft, biogass laget av kumøkk, bare for å nevne noe, sier Bjørn Malm, leder for bærekraft i Tine.

Hvert år måles 1.400 merkevarer i 34 bransjer i 8 land gjennom forbrukerundersøkelser, og resultatet er en rapport med rangering av merkevarer og innsikt om markedet, industrier og forbrukere i et bærekraftperspektiv. 

Norges topp 10

Det er de samme tre merkevarene som troner på pallplass i år som i fjor, men første- og tredjeplassen bytter plass. Fjorårets vinner, Kiwi, rykker ned til en tredjeplass, og Ikea beholder sin plass som den merkevaren forbrukerne oppfatter som nest mest bærekraftig. 

Her er den norske topp 10-lista:

1. Tine

2. Ikea

3. Kiwi

4. Finn.no

5. Stormberg

6. Posten

7. Coop

8. Q-Meieriene

9. Vipps

10. Bama

LES MER | Her er hele rangeringen

Gjenbruk viktig

Erik Elvingsson Hedén, som er grunnlegger og administrerende direktør i Sustainable Brand Index, påpeker at årets undersøkelse viser at resirkulering og gjenbruk er viktig for nordmenn når det handler om bærekraft.

– Flere nordmenn enn noensinne oppfatter merkevarer som bærekraftige, og her scorer vi høyere enn både svenskene og danskene, sier han.

Funn fra undersøkelsen

  • I år er flere positive til merkevarer med et bærekraftperspektiv enn i fjor. Det er en klar økning i direkte positive oppfatninger av merkevarer, men en viktig faktor her er bedrifters håndtering av pandemien.

  • Resirkulering og gjenbruk av materialer blir oppgitt som det viktigste en bedrift generelt bør gjøre for å være mer bærekraftig.

  • Sammenlignet med i fjor er folk mindre positive til bærekraftkommunikasjon fra bedrifter. Hovedgrunnen forbrukerne oppgir er knyttet til forvirring rundt hva merkevarer kommuniserer og om det er troverdig.

  • Det er et voksende skille mellom befolkningen som er veldig positiv eller veldig negativ til bærekraftkommunikasjon.

  • Dokumentarer og nyhetsdekning er foretrukne kilder til informasjon om bærekraft.

  • Til tross for at mange trodde at pandemien kom til å ta oppmerksomheten bort fra bærekraftspørsmål, har pandemien ført til at flere er opptatt av bærekraft som en konsekvens av den.

  • En tredel av de spurte mener at bærekraft er mer viktig nå enn før, og det er tydelig at pandemien har vist forbrukere at vår levemåte i dag verken er bærekraftig eller ønskelig i det lange løp. 

Kilde: Sustainable Brand Index (SBI)

 

Annonse
Annonse