Annonse
Konsernsjef Gunnar Hovland og Tine SA har aldri levert bedre økonomiske tall enn i 2020. Foto: Tine
Konsernsjef Gunnar Hovland og Tine SA har aldri levert bedre økonomiske tall enn i 2020.    Foto: Tine

Tidenes beste tall fra Tine


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

– Aldri før har vi levert så gode tall, og timingen kunne knapt vært bedre. 1.083 millioner kroner går nå rett tilbake til melkeprodusenter over hele landet som har store investeringsbehov på gårdene sine for å blant annet fortsette å innfri på kravene til dyrevelferd og bærekraft, sier konsernsjef Gunnar Hovland i Tine SA.

Dette er nøkkeltallene fra Tine for 2020. Illustrasjon: Tines årsberetning 2020.
Dette er nøkkeltallene fra Tine for 2020. Illustrasjon: Tines årsberetning 2020.  

Etterbetalingen til bøndene øker fra 43 øre per liter levert melk i 2019 til 76 øre for 2020.

– Vi har levert, forbedret og lært på en utrolig god måte gjennom hele fjoråret, noe som er grunnen til at jeg ser på 2020-resultatet som et godt fundament for framtida. Vi er rett og slett bedre rustet til å møte utfordringene våre nå enn vi var for et år siden, sier Hovland.

LES MER | Her er Tines årsrapport for 2020

Nesten 25 milliarder i omsetning

Omsetningen i 2020 stoppet på 24.715 millioner kroner. Driftsmarginen ble 8,1 prosent, mot 5,0 i 2019.

Driftsresultatet på 1.992 millioner kroner er en forbedring på 803 millioner kroner sammenliknet med 2019.

Tine følger salgstallene nøye og spesielt andelsutviklingen. Tallene viser 4,2 prosent opp i volum i dagligvare, samtidig som Tines kategori vokser med 7,8 prosent.

– Vi hadde god vekst på ost, smør, crème fraîche og fløte spesielt og det skal vi ta med oss, men samtidig taper vi terreng på yoghurt, melk og mye mer. Kort fortalt: Vi gjør det godt, men andre gjør det enda bedre.

Hovland mener Tine også har levert på samfunnsoppdraget i pandemiåret 2020:

– Eiere og ansatte i Tine har fullt fortjent blitt vurdert som samfunnskritiske funksjoner når krisen inntreffer og krevende tider til tross – kjøleskapene i butikker over hele landet har blitt fylt opp gjennom hamstring, norgesferie og hjemmekontortider. Vi har gjort store investeringer på blant annet Dovre, Storsteinnes og Elnesvågen – hver av dem har store ringvirkninger på lokalmiljøene sine. Vi vinner omdømmeprisene Ipsos og RepTrak, og for få uker siden ble vi tildelt Helse- og omsorgsdepartementets pris for «Sunnere produkter» for vårt arbeid med å redusere mettet fett i melka. Det er med andre ord mye å glede seg over, kommenterer konsernsjef Gunnar Hovland.

Fortsatt tøff konkurranse

Hovland viser også til baksiden av medaljen:

– Trenden fra 2019 fortsetter. Konkurransen blir tøffere, importen øker fortsatt, store eksportvolum er borte og grensehandelen vil fortsatt være der når mobiliteten øker igjen. I tillegg må eierne våre fortsatt indirekte subsidiere Tines konkurrenter gjennom en rekke politiske ordninger som for lengst har utspilt sin rolle.

 

 

Annonse
Annonse