Nyheter

Stemningsskaper Sigrid Strætkvern i Ringnes er kursholder for serveringskundene.

Ringnes kurser utelivskundene gratis

I en krevende koronatid tilbyr Ringnes sine utelivskunder gratis digitalkurs fram til sommeren.

Publisert Sist oppdatert

Flere av Ringnes’ utelivskunder har det siste året etterspurt digital opplæring for sine ansatte.

I utelivsbransjen er vi som en stor familie

– Det er veldig hyggelig å kunne tilby utelivskundene våre dette akkurat nå. Mange av dem har vært gjennom et krevende år med permitteringer og sviktende salg, og selv om et slikt kurs ikke gir dem gjestene tilbake, vil det forhåpentligvis bidra til å fylle dagen med meningsfull kompetansebygging, sier Eivind Sundt, er direktør for utelivsdelen av virksomheten til Ringnes.

Foto Salgsdirektør for uteliv i Ringnes, Eivind Sundt.

Digitalt behov

Opplæringsprogrammet «Med øl i tankene» ble lansert i 2015. Kurset har vært meget populært, og så langt har rundt 1.500 kunder og Ringnes-ansatte har vært igjennom programmet, skriver Ringnes i en pressemelding.

Da Norge ble rammet av pandemien våren 2020 ble det et behov for et digitalt kursalternativ.

– Vi har valgt å bruke både tid og ressurser på å lage et digitalt program av høy kvalitet, og det er derfor veldig tilfredsstillende å endelig kunne presentere et profesjonelt digitalt opplæringsprogram for bartendere, servitører, hovmestere, barbacks og andre i utelivsbransjen, sier stemningsskaper Sigrid Strætkvern i Ringnes.

Hun hadde ansvaret for å utvikle det opprinnelige «Med øl i tankene»-programmet, og hun har nå sørget for å digitalisere det.

– Ringnes er vi ledende i Norge på kunnskap og kompetanse om øl. Den må vi dele med andre slik at flest mulig får glede av den, sier Sigrid Strætkvern.

Fra entusiast til sommelier

Hun forteller at kompetanseprogrammet «Med øl i tankene» har tre ulike nivåer: Ølentusiast, ølambassadør og ølsommelier. Programmet er kvalitetssikret av to høyskoleprofessorer.

– Kursene vi har utviklet i Ringnes har blitt global standard for Carlsberg Group i mer enn 20 land over hele verden, og rundt 8.500 ansatte i Carlsberg har vært gjennom ett eller flere av programmene, sier hun.

Det nye digitale kurset for utelivsbransjen er et fullverdig ølentusiastkurs og kan påbygges videre til ambassadør- og sommeliernivå når samfunnet åpner opp og det igjen blir mulig å samles fysisk for undervisning og trening.

Krevende tid for bransjen

Gjennom koronamånedene har Ringnes gjort flere grep for å bistå utelivskundene sine i en tøff og krevende periode.

– Det har utvilsomt vært krevende. Veldig mange har mistet jobbene sine og fått livsverket sitt helt eller delvis ødelagt. Vi som jobber med uteliv i Ringnes er jo selv rammet, men vi har prøvd å hjelpe til så godt vi kan. Våre teknikere har jobbet på spreng for å assistere kunder med å tømme øltanker og spare store utgifter på alkoholavgifter. Vi har tatt varer i retur så kundene har fått frigjort låste midler, og vi har gitt romslige betalingsvilkår og kreditter så langt det har vært mulig, sier Eivind Sundt, og legger til:

– Så har vi tatt initiativ til å samle bransjeaktørene og gjort det enklere for dem å komme frem med sine budskap og krav til myndighetene og næringslivsorganisasjonene. I utelivsbransjen er vi som en stor familie. Vi er alle avhengige av hverandre. Da må vi også stille opp for hverandre når kriser inntreffer.

Powered by Labrador CMS