Annonse
Vi brukte rekordmye i fjorårets julehandel. I år vil dette forbruket avta noe, men vi bruker fremdeles mer penger på jula enn i et normalår. Foto: NTB
Virke

Nordmenn skal bruke litt mindre på julehandelen i år

Til sammen oppgir nordmenn at de vil bruke om lag 122 milliarder kroner i norske butikker og nettbutikker i løpet av november og desember, noe som vil være en nedgang på 3 prosent fra i fjor, ifølge Virkes anslag. 

Det vil likevel være på et svært høyt nivå, og en økning på 12 prosent sammenlignet med normalåret 2019.

– November og desember er viktige måneder for norsk handel, og selv om vi ser en liten nedgang fra unntaksåret 2020, så er det store summer vi skal bruke på årets julefeiring, sier Virke-sjef Ivar Horneland Kristensen i en pressemelding.

Mer mat

Nordmenn vil handle mat og drikke for 27,6 milliarder kroner i løpet av julehandelen, noe som utgjør 5.120 kroner per person i snitt. 

Det er 12 prosent mer enn normalåret 2019, men en nedgang på 7 prosent fra i fjor da det ble rekordvekst i norske butikker.

– Det er ikke uventet at julehandelen i dagligvarebutikker går noe ned i år sammenlignet med fjorårets opptakt til julen, som var preget av mindre sosialt samvær, avlyste julebord, flere måltider hjemme og stans i grensehandelen, sier leder Jarle Hammerstad for handelspolitikk i Virke.

Flere handler på nett

Fjorårets julefeiring var sterkt preget av koronapandemien, og julemarkedene glimret i stor grad med sitt fravær. Mange vendte seg mot nettbutikkene for å sanke inn julegavene. 

Netthandelsveksten vil fortsette i år. Den vil ifølge Virkes anslag øke med 1 prosent fra i fjor, noe som vil være 50 prosent høyere enn 2019.

– Handel på nett har fått en voldsom fart i pandemien. Her er det varige endringer. Dette er et bilde på den store omstillingen vi har vært gjennom, sier Kristensen.

Virke anslår at nordmenn vil bruke rundt 11 milliarder kroner på netthandel i årets to siste måneder.

Flere opplevelses-gaver

Når det gjelder julegaver er det fremdeles fysiske gaver under juletreet som gjelder. 54 prosent vil kjøpe flere eller like mange julegaver som før, ifølge en Ipsos-undersøkelse på vegne av Virke.

Av dem mellom 18–29 år planlegger 19 prosent å kjøpe flere opplevelser som julegaver enn det de har gjort før.

– Usikkerhet og begrensninger i tilbud gjorde at opplevelser ikke var en julegavevinner i fjor, og vi tror denne effekten fortsatt sitter i hos noen. Det er fremdeles fysiske pakker som utgjør det store flertallet av gavene vi gir hverandre, sier Kristensen.

I undersøkelsen svarer et overveldende flertall nei på spørsmål om de undersøker om julegavene de kjøper er produsert på en bærekraftig måte. I aldersgruppen 18–29 år svarer nær 30 prosent at de som regel undersøker dette.

(©NTB)

Annonse
Annonse