Nyheter

Egg var blant matvarene som dro prisstigningen opp i februar.

Matvareprisene steg med 2 prosent

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer økte med 2 prosent i februar. Siste 12 måneder er veksten derimot bare 0,1 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Konsumprisindeksen (KPI) i Norge steg med 0,7 prosent fra januar til februar, og den viktigste årsaken var økte mat- og strømpriser.

Egg og kjøtt dro opp

Her var det særlig økte priser på meieriprodukter og egg, kjøtt og alkoholfri drikke som bidro til oppgangen, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

En årsak bak prisoppgangen er leverandørenes halvårlige prisjusteringer per 1. februar.

De siste tolv månedene har matprisene derimot vært nær uendret, med en økning på kun 0,1 prosent.

– Matprisene har bidratt til å dempe prisveksten i samfunnet de siste tolv månedene, sier direktør Ingvill Størksen i Virke dagligvare i en pressemelding.

Matprisene går vanligvis ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart. Februar er en måned hvor matprisene som regel justerer seg opp, blant annet fordi leverandørenes halvårlige prisjusteringer skjer 1. februar. De siste fem årene har prisøkningen i februar vært på 2,5 prosent i snitt.

Dyrere strøm

En annen sentral årsak til oppgangen i KPI var strømprisene. Elektrisitet, inkludert nettleie, hadde en økning på 3,8 prosent i februar.

Strømprisene preget også tolvmånedersveksten. I februar i år steg KPI med 3,3 prosent fra samme måned i fjor, hvor prisene på elektrisitet inkludert nettleie bidro mest, med en økning på hele 41,2 prosent siden i fjor.

Kjerneinflasjonen er prisstigningen justert for avgiftsendringer og uten strøm og drivstoff, og det er den Norges Bank ser etter når de setter renten. I februar steg kjerneinflasjonen med 2,7 prosent, samme nivå som i forrige måned.

Det er en noe mindre økning enn det Norges Bank ventet. Sentralbanken hadde ventet en kjerneinflasjon på 2,9 prosent i februar, skriver E24.

Koronapandemien har satt sitt preg på inflasjonen, og i tiden framover er det vaksineringen og utviklingen i arbeidsledigheten som er avgjørende for den økonomiske utviklingen i Norge.

Powered by Labrador CMS