Annonse
Direktør Nina Sundqvist med selskapets nye logo. Foto: Oda Smeby Christensen
Direktør Nina Sundqvist med selskapets nye logo. Foto: Oda Smeby Christensen  
Navneskifte

Matmerk blir Stiftelsen Norsk Mat


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

– En stiftelse som skal styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon bør ha et navn som tydeliggjør akkurat det. Styret har derfor vedtatt at nytt navn for Matmerk er Stiftelsen Norsk Mat, sier styreleder Håkon Mageli i en pressemelding.

Passer til oppgavene

– Matmerk er et stadig viktigere verktøy for å fremme konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Å merke mat er kun et verktøy opp mot stiftelsens funksjon som er å få folk til å velge norsk mat. Vi har landet på et organisasjonsnavn som er tydelig på de oppgavene stiftelsen har og i tråd med en ambisiøs faglig diskusjon tilknyttet ny strategi, sier styreleder Håkon Mageli.

«Et råbra navn»

– Stiftelsen Norsk Mat er simpelthen et råbra navn. Forbrukertesten viser at 31 prosent flere av forbrukerne forstår og liker hva en stiftelse som heter Norsk Mat skal gjøre, enn hva en stiftelse som heter Matmerk gjør.  Det er nesten oppsiktsvekkende. Vi liker jo å være tydelige, sier administrerende direktør Nina Sundqvist.

 Hun mener organisasjon får et solid utgangspunkt for å fortsette arbeidet med å få folk til å velge norsk mat gjennom de tre anerkjente merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttede betegnelser.

– I bunnen for det hele har vi også ansvaret for et kvalitetssystem i landbruket som er utviklet til å bli et enda bedre verktøy for internkontroll hos bonden og norsk matindustri. I sum gir dette norsk mat noen solide konkurransefortrinn, sier Nina Sundqvist.  

Hun opplyser til Nationen at omprofileringen vil koste 300.000 kroner.

Stiftelsen Norsk Mat

En uavhengig stiftelse som bidrar til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon. Hele verdikjeden er representert i styret. Stiftelsen har 20 ansatte som arbeider med tre fagområder: 

  • Kvalitetssikre norsk matproduksjon gjennom landbrukets internkontrollsystem, KSL. 

  • Markedsføre og kommunisere til forbruker de offisielle merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttede betegnelser. 

  • Utvikle og profesjonalisere lokalmatprodusenter.

Ny nettside, nytt navn og ny logo på alle flater kommer i løpet av første kvartal 2021.

 

 

 

 

 

 

Annonse
Annonse