Annonse
Konsernsjef i Nortura Anne Marit Panengstuen og Kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000 Line Aarnes.  Foto: Benjamin Fjerdingstad
Konsernsjef Anne Marit Panengstuen i Nortura og kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000. Foto: Benjamin Fjerdingstad  

Kjøttdeig i pose kutter plastbruken


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

Kjøttdeig har i mange år blitt pakket i plastskåler og plastfolie for å bevare produktets holdbarhet. En nyutviklet lufttett pose ivaretar kvalitet, samtidig som plastforbruket går kraftig ned, skriver selskapene i en pressemelding.

Pakkene blir å finne i Rema 1000s butikker fra mai 2021.

Slik ser den nye emballasjen ut. Foto: Benjamin Fjerdingstad
Slik ser den nye emballasjen ut. Foto: Benjamin Fjerdingstad  

Må tenke nytt

– Nytenking som dette er viktig både for oss for kundene våre. Hvis vi skal lykkes med å nå de ambisiøse klimamålene vi har satt, må vi finne tiltak som gir effekt. Vi har kuttet 1.321 tonn plast på egne merkevarer siden 2018, men vi skal ikke gi oss der. Den nye emballasjen til Gilde gir oss et betydelig hopp i riktig retning, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000.

Overgangen til flowpackemballasje er første ledd i Norturas langsiktige plan for mer miljøvennlig emballasje på deiger.

– Ny forpakning bidrar også til reduksjon av klimagassutslipp. Pakkene tar mindre plass under transport, og da kan vi også redusere transportbehovet, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen i Nortura.

Enklere for forbruker

Ny emballasje gjør det enklere for forbruker å velge bærekraftig. Ny forpakning gir mer plass til forbrukerinnsikt, og plastinitiativet blir svært synlig på pakken.

– Gjennom våre forbrukerinnsikter vet vi at halvparten av befolkningen mener egne valg i hverdagen bidrar til en bærekraftig utvikling. Nå kommer vi forbrukeren mer i møte, og håper forpakningen blir godt mottatt, sier Karolina Henriksen, konserndirektør for rødt kjøtt i Nortura, og ansvarlig for Gilde.

Ifølge innsiktsrapporten Forbruker og Bærekraft 2021 fra Opinion er det i dag en lav andel forbrukere som synes det er lett å finne informasjon om produktenes bærekraftighet.

Tre ulike formater

Ny forpakning vil også gjøre det lettere for forbruker å velge sunnere. Kjøttet pakkes i tre ulike formater som gir forbrukerne mulighet til å velge i produkter med 14 %, 10 % eller 5 % fett. En av pakkene er også nøkkelhullsmerket.

Gilde og Nortura har ambisiøse mål for reduksjon av plast: All emballasjen skal være 100 prosent bærekraftig innen 2030.

 

Annonse
Annonse