Annonse
Flere av forslagene fra næringskomiteen kan gi utilsiktede konsekvenser, mener Norgesgruppen. Foto: Lise Åserud, NTB
Dagligvaremeldingen

– Kan gi utilsiktede konsekvenser

På torsdag avga næringskomiteen sin innstilling om stortingsmeldingen «Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane». Meldingen skal behandles i Stortinget i begynnelsen av februar.

– Vi setter pris på at Stortinget har fokus på grensehandelen, og det er bra at næringen berømmes for innsatsen i forbindelse med covid-19. Vår vurdering for øvrig er at flere av forslagene fra næringskomiteen kan gi utilsiktede konsekvenser. Vi er særlig skeptiske til at man ønsker å gripe inn i de frie forhandlingene mellom leverandører og kjeder, fordi dette kan medføre høyere matpriser, skriver Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon i Norgesgruppen, i en e-post til Dagligvarehandelen. 

Coop fornøyde

Coop vil leve greit med tiltakene som ble skissert av næringskomiteen i Stortinget.

– Vi er kjempefornøyde, spesielt med det som handler om å instruere Konkurransetilsynet. Vi ser det som en seier for forbrukerne og ikke minst for en del mindre leverandører, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop Norge.

Seier

Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas ser på innstillingen fra næringskomiteen som en vanvittig seier. 

– Den siste runden har vart i tre år, der vi har jobbet knallhardt. Det er utrolig deilig å bli trodd av politikerne.

To punkter i innstillingen fra næringskomiteen er avgjørende for Kolonial-sjefen.

– Gjennom det ene fastslås det at leverandører med en dominerende stilling har et eget ansvar for at konkurransen ikke blir skadelidende. Dette sier også Konkurranseloven. Så kommer merknaden som sier at prisforskjeller fra leverandørene skal ha en objektiv begrunnelse.

– Representerer et taktskifte

Dagligvareleverandørenes forening (DLF) sin umiddelbare respons var også positiv til innstillingen.

– Innstillingen representerer et taktskifte i dagligvaremarkedet. En samlet komité sier at konsentrasjonen i bransjen hindrer konkurransen og er til ulempe for forbrukerne, sier kommunikasjonsdirektør Mette Hanekamhaug i DLF.

– For oss har det vært viktig å åpne for konkurranse i distribusjonsleddet, og komiteen legger vekt på at den skal være konkurranseutsatt og transparent. I dag vet ikke leverandøren hva de betaler for, og er prisgitt kjedenes egne løsninger. Vi har også vært opptatt av at rabatter som er gitt bør følge varen, slik at de kommer forbrukerne til gode. Her har politikerne vært lyttende til bransjen, og det er vi veldig glade for.

Annonse
Annonse