Annonse
Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for meieriprodukter gleder seg over historisk gode tall for norsk melk. Foto: melk.no
Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for meieriprodukter gleder seg over historisk gode tall for norsk melk.    Foto: melk.no

Historisk salgsøkning for norske meieriprodukter


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

– Jeg har aldri sett slike positive utviklingstall på forbruk av norsk melk og jeg har jobbet med melk i snart 30 år, sier direktør Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for meieriprodukter (melk.no) i en pressemelding.

Hun mener det også er godt nytt for folkehelsen:

– Melk er en av de største kilder til kalsium og jod i kostholdet vårt, og inneholder en naturlig pakke av næringsstoffer som både er enkelt og sunt å få i seg hver dag, sier Ida Berg Hauge.

Økningen siden nedstengningen av Norge i mars i fjor bare fortsetter. Ikke bare konsumerer folk mer melk, spiser mer ost og andre meieriprodukter, men målinger viste også at nordmenn etter pandemistarten hadde rekordhøy tillit til kvaliteten og tryggheten av norske meieriprodukter.

Kjøleskapseffekt

Berg Hauge er ganske sikker på hva som har skjedd med det norske folks matvaner.

– Årsaken til den positive utviklingen er først og fremst det jeg kaller «kjøleskapseffekten». Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lengre unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.

Alle typer meieriprodukter fortsetter en betydelig økning også i første kvartal i 2021 – melk, ost, yoghurt, rømme og fløte. Sistnevnte produkt øker aller mest med 8,3 prosent pr person. Melkekonsumet er himmelhøyt over fløteforbruket, så en økning på 3,2 prosent i det totale salget av norsk melk utgjør store mengder. Over 113 millioner liter norsk melk ble solgt i første kvartal i år.

Smøret skiller seg ut

Bare ett produkt går ned de første månedene av 2021, nemlig smør. Dette har også en helt naturlig forklaring, ifølge Ida Berg Hauge.

– Dette har sammenheng med kjøpemønsteret da Norge stengte ned i mars i fjor. Det var ikke bare dopapir alle kjøpte, smør var også et produkt veldig mange hamstret, sier hun.

Smørsalget økte med hele 12,2 prosent i første kvartal i 2020, så nedgangen i år var ventet.

Her er tallene

Kvartalstall per innbygger, liter/kilo pr person, endring fra 1. kvartal 2020:

  • Norsk melk: 21,0 liter, + 2,7 %

  • Melk inkludert import: 21,2 liter, + 2,1 %

  • Norsk ost: 4,32 kg, + 2,7 %

  • Ost inkludert import: 5,19 kg, + 4,4 %

  • Norsk yoghurt: 2,58 kg, + 6,4 %

  • Yoghurt totalt: 2,89 kg, + 6,3 %

  • Rømme: 0,98 kg, + 5,3 %

  • Fløte: 1,43 liter, + 8,3 %

  • Norsk smør: 0,85 kg, - 5,6 %

  • Smør inkludert import: 0,87 kg, - 7,9 %

LES MER | Ny merkeordning for magre og lette meieriprodukter

 

Annonse
Annonse