Nyheter

Henriette Berland er merkevaresjef for Clausthaler ved Hansa Borg Bryggerier.

Hansa Borg forlenger Clausthaler-avtale

Hansa Borg Bryggerier forlenger samarbeidet med tyske Radeberger om Clausthaler i Norge. Femårskontrakten verdsettes til rundt 200 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Avtalen viderefører samarbeidet med Radeberger Gruppe KG om produksjon, distribusjon, salg og markedsføring av Clausthaler i Norge, skriver Hansa Borg i en pressemelding.

Skal forsterke posisjonen

Samarbeidet med den anerkjente drikkevareaktøren Radeberger Gruppe brakte Clausthaler til Norge i 1990. Det prisvinnende alkoholfrie ølet ble raskt en slager på det norske markedet og satt standarden for kategorien alkoholfritt øl her i landet.

— Clausthaler har et godt fotfeste innen alkoholfritt øl i Norge og vi ser gode muligheter for å forsterke markedsposisjonen i årene som kommer, sier kommersiell direktør Niklas Minken i Hansa Borg.

— Vårt felles mål er å sikre vekst for Clausthaler og styrke merkevarens posisjon. Det at vi nå signerer en ny, langsiktig avtale med Radeberger, bekrefter at vår samarbeidspartner er fornøyd med hvordan vi foredler og bygger deres merkevare i det norske markedet. Vi ser frem til å fortsette å jobbe tett sammen for å nå nye høyder de neste fem årene, sier han.

Godt og tillitsfullt partnerskap

Slik kommenterer country manager Michael Meissner i Radeberger Gruppe KG den nye avtalen:

— I 30 år har Clausthaler vært en suksesshistorie på det norske markedet for alkoholfritt øl. Nøkkelen for suksessen til Clausthaler er det langsiktige, gode og tillitsfulle partnerskapet med Hansa Borg Bryggerier. Vi er veldig glade for å utvide vårt tette samarbeid for å bygge merkevaren videre i et dynamisk ikke-alkoholholdig ølmarked.

Alkoholfritt øl i vekst

Merkevaresjef for Clausthaler i Hansa Borg, Henriette Berland, kan bekrefte at flere har fått øynene opp for drikkevarekategorien alkoholfritt øl.

– Forbrukerne ønsker seg drikker som er forfriskende, har mindre bitterhet, mer smak og også drikker som er noe annet enn bare øl. Ser man på trendene som driver drikkevarekategorien generelt, er alkoholfritt i vekst, spesielt blant dem som er opptatt av sunnhet og helse. Med mer fokus på helse og velvære, studier, karriere, hyggelige kvelder med familien og ønske om kontroll, blir det mer attraktivt med alkoholfrie drikkevarer, forklarer Berland.

I samarbeid med Radeberger Gruppe har Hansa Borg kommet med et større utvalg produkter og smaksvarianter i Clausthaler-porteføljen de siste årene.

Foto Hansa Borg sin Clausthaler-portefølje: Clausthaler Original, Clausthaler Dry Hopped, Clausthaler Pale Lager, Clausthaler Weizen, Santa Clausthaler, Clausthaler Radler Lemon og Clausthaler Radler Grapefruit.

– Markedet for alkoholfritt øl har hatt en vekst på 27 prosent i 2020. De siste årene ser vi at alkoholfritt øl har hatt en sterkere vekst enn det alkoholholdige og vi har tro på at markedet for alkoholfritt øl vil fortsette å vokse her til lands. Vi jobber aktivt med å tilby gode og nye drikkeopplevelser til våre kunder, sier hun.

Powered by Labrador CMS