Annonse
Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Orkla presenterte konsernets nøkkeltall for 2020 11. februar. Foto: Ole Berg-Rusten | NTB
Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Orkla presenterte konsernets nøkkeltall for 2020 11. februar. Foto: Ole Berg-Rusten | NTB

Fortsatt framgang for Orkla


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

I 2020 økte hele Orkla-konsernet driftsinntektene med 8,1 prosent til 47,1 milliarder kroner, opplyser selskapet i en pressemelding. Driftsresultatet viste i 2020 en vekst på 7,9 prosent og endte på 5,5 milliarder kroner.

Ved årsskiftet hadde konsernet 18.110 ansatte og 105 fabrikker i 22 land.

Vekst i dagligvare

Orkla Foods er konsernets største innen næringsmiddelindustrien:

  • Omsetningen økte fra 16,8 milliarder kroner i 2019 til 18,3 i 2020, opp 9,1 prosent.

  • Driftsresultatet økte fra 2,28 milliarder kroner i 2019 til 2,64 i 2020. Driftsmarginen i 2020 ble 14,4 prosent.

– Vi hadde betydelig vekst i den tradisjonelle dagligvarekanalen som følge av at forbrukerne reiser mindre og tilbringer mer tid i egne hjem, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Orkla Foods markeder er Norden med Norge og Sverige som de to største, Baltikum, Sentral-Europa og India. Forretningsområdet har ledede posisjoner blant annet innen pizza, ketchup, supper, sauser, påleggsprodukter og ferdigretter.

Dagligvare er størst, men Orkla Foods har også sterke posisjoner i innen storhusholdning, kiosker og bensinstasjoner.

LES MER | Tilbake på toppen i Orkla Foods

Orkla Confectionery & Snacks

Også innen godteri, kjeks og snacks, leverer Orkla sterke tall:

  • Omsetningen økte fra 6,6 milliarder i 2019 til 7,2 i 2020, opp 8,5 prosent.

  • Driftsresultatet økte fra 1,09 milliarder i 2019 til 1,20 i 2020. Driftsmarginen i 2020 ble 16,8 prosent.

Orkla Confectionery & Snacks har mer enn 90 prosent av omsetningen fra de nordiske og baltiske markedene. Norge er det største enkeltmarkedet.

Bakeriingredienser

Orkla Food Ingredients er den ledende leverandøren av bakeriingredienser i Norden og Baltikum, og har i tillegg voksende posisjoner i Europa. De største produktgruppene er margarin og smørblandinger, gjær, bakehjelpemidler og bakemikser til brød og kaker, marsipan og iskremingredienser.

Her var veksten noe svakere i 2020:

  • Omsetningen økte fra 10,3 milliarder i 2019 til 10,7 i 2020, opp 3,9 prosent.

  • Driftsresultatet falt fra 626 millioner i 2019 til 500 millioner i 2020. Driftsmarginen i 2020 ble 4,7 prosent.

Hjemme i Norge er Idun Industri, Bako og My Bakery AS de sentrale selskapene i dette forretningsområdet.

Orklas styre vil foreslå at utbytte for regnskapsåret 2020 øker med 15 øre til 2,75 kroner per aksje.

 

Annonse
Annonse