Annonse
– Å la barna lage matpakken selv gir mer kunnskap om sunn mat, og er med på å etablere gode matvaner tidlig, sier Torunn Nordbø, fagsjef i Opplysningskontoret for brød og korn.
– Å la barna lage matpakken selv gir mer kunnskap om sunn mat, og er med på å etablere gode matvaner tidlig, sier Torunn Nordbø, fagsjef i Opplysningskontoret for brød og korn.  

Foreldre flest lager sunne matpakker


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

Det viser en fersk undersøkelse som Norstat har gjort for opplysningskontorene i landbruket.

Nesten alle i barneskolen

Nesten alle (95 prosent) på barneskolen – fra 1. til 7. klasse – har med matpakke på skolen. De fleste lages fortsatt av mor og tar opptil ti minutter å lage. Det er ikke matpakkens fancy innhold som står i fokus, undersøkelsen viser at matpakkesmørerne er mest opptatt av smak og sunnhet og at det skal være nok mat i matboksen. De er lite opptatt av at matpakken skal være innbydende og delikat.

70 prosent av elevene har brødmat i matboksen, hovedsakelig grovt bakverk. Nesten halvparten av barna drikker vann til matpakken, mens om lag fire av ti drikker melk.

– Dette er gode nyheter. Det viser at de fleste foreldre synes at det viktigste med matpakken er at den er sunn og at den blir spist, ikke nødvendigvis hvordan den fremstår. En god matpakke bør gi barna påfyll av energi og næringsstoffer slik at de kan holde ut og prestere både fysisk og mentalt gjennom en lang skoledag, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for meieriprodukter (melk.no).

– Senk skuldrene og lag en sunn matpakke du vet barna kommer til å spise opp, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for meieriprodukter. Foto: Linda Engelstad | melk.no
– Senk skuldrene og lag en sunn matpakke du vet barna kommer til å spise opp, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for meieriprodukter. Foto: Linda Engelstad | melk.no  

La barna lage matpakken

Tallenes tale er klar: De fleste matpakker lages av mor og tar under ti minutter å lage, viser en ny undersøkelse fra opplysningskontorene i landbruket i juni i år.

Halvparten av foreldrene erfarer at barna kommer hjem uten å ha spist matpakken, minst en dag i uken. Det finnes gode grunner til at barna bør få være med på å smøre matpakken sin selv.

Stadig flere mener det er for mye press og mas rundt det å lage spennende matpakker, årets undersøkelse viste at 39 prosent følte på dette. 

Opplysningskontorene er opptatt av at barn skal lære seg å lage sunn og god mat, og er bekymret for at matlaging prioriteres bort.

– Å lage matpakken selv gir mer kunnskap om sunn mat, og er med på å etablere gode matvaner tidlig. Dessuten viser erfaring og undersøkelser at sjansene for at barna spiser opp hele matpakken er større om de har vært med på å lage den selv, sier Torunn Nordbø, fagsjef i Opplysningskontoret for brød og korn.

– Gode matvaner, frokostspising og matpakkespising henger også sammen. Spiser man frokost er allerede alt på bordet, og det blir greiere for barnet å smøre matpakke, sier Nordbø. Dessuten kan man lage matpakken med barna når man spiser kveldsmat, eller bake pizzasnurrer og matmuffins som legges i fryseren.

– Generelt er det jo barna som er ekspertene på hva de liker og hvor mye mat de bør ha med. Så kan de voksne hjelpe til med å kvalitetssikre at matpakken blir sunn og næringsrik og holder energinivået oppe, sier Nordbø.

Stoler på kostrådene

Tre av fire foreldre sier de stoler på myndighetenes kostråd, og halvparten av alle sier at de er bevisst kostrådene når de lager barnas matpakke.

–  Følger man myndighetenes kostråd kommer man langt på vei. Vanlig matpakke med grovt brød, proteinrikt pålegg, litt frukt og grønnsaker og melk gir en god kombinasjon av næringsstoffer for barn i vekst, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen.

Fem tips til matpakken

1: Bruk grovbrød

Bruk saftige, grove eller ekstra grove brød (3/4 eller 4/4 på brødskalaen). Varier med grove bagetter, bagels, rundstykker eller annen brødmat.

2: Velg proteinrike pålegg

Magert kjøttpålegg, ost, fiskepålegg og egg.

3: Husk frukt og grønt

Fyll matpakken med farger så blir matpakken både fristende og sunn.

4: Drikk melk

Vann er god tørstedrikk utenom måltidene. Til matpakken er melk et lurt valg. Send gjerne med en yoghurt med lite tilsatt sukker som variasjon.

5: Velg praktisk innpakning

Det viktigste er oppbevaringstemperaturen. Derfor kan det være lurt å oppbevare matpakken i kjøleskapet frem til den legges i skolesekken.

Kilde: Opplysningskontorene i landbruket

 

Annonse
Annonse