Annonse
EU-kampanjen «I love fruit & veg from Europe» har plukket ut Norge og Sveits som satsingsområder utenfor EU.
EU-kampanjen «I love fruit & veg from Europe» har plukket ut Norge og Sveits som satsingsområder utenfor EU.  

EU satser på mer europeisk frukt og grønt i Norge


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

Med dagligvarebransjen, grossister, distributører, importører og storhusholdning  som sentrale målgrupper, støtter EU kampanjen «I love fruit & veg from Europe» økonomisk.

Mer kortreist

Prosjektleder for den treårige kampanjen i Norge er Susanne Jorde Lunde i Storm Communications AS, som på vegne av tre store italienske produsentgrupper skal styrke posisjonen til europeisk frukt og grønt i Norge.

Slik ser logoen til «I love fruit & veg from Europe» ut.
Slik ser logoen til «I love fruit & veg from Europe» ut.  

– Norge er langt unna å være selvforsynt med frukt og grønt. Utenom sesong er Norge avhengig av å importere frukt og grønt. Målet med kampanjen er å bidra til å øke totalkonsumet av frukt og grønt og ikke å ta markedsandeler fra norske produsenter, men globale aktører. Vi mener vi europeisk frukt kan leve godt side om side med norske produkter i Norge. Frukt og grønt fra Europa er mer kortreist, sier Jorde Lunde til Matindustrien.

18 millioner kroner

Utenfor EU er Norge og Sveits plukket ut som satsingsområder. Målet med «I love fruit & veg from Europe» er å øke kjøp og forbruk av sesongbasert europeisk frukt og grønnsaker, inkludert økologiske og kvalitetsmerkede produkter. Kampanjen styres av tre produsentorganisasjoner, alle med base i Italia: A.O.A., La Deliziosa og Terra Orti.

Totalt bidrar EU med 1,755 millioner euro, tilsvarende 18 millioner norske kroner, til kampanjen. Jorde Lund har ikke oversikt over hvordan midlene er fordelt per land.

Norge i bakleksa

Norge er bak det nasjonale helsemålet om fem om dagen for frukt og grønt. Vi i gjennomsnitt kun 3,2 porsjoner frukt og grønnsaker om dagen.

– Tallet plasserer Norge i bakleksa sammenlignet med andre europeiske land, sier Susanne Jorde Lunde.

Susanne Jorde Lunde i Storm Communications AS er prosjektleder for satsingen for frukt og grønt fra Europa i Norge.
Susanne Jorde Lunde i Storm Communications AS er prosjektleder for satsingen for frukt og grønt fra Europa i Norge.  

– Tallene for 2020 viste at koronapandemien hadde stor innvirkning på hvor mye frukt, bær og grønnsaker hver enkelt av oss spiser. Mindre restaurantbesøk og bortfall av kantineordninger på arbeidsplassen som følge av hjemmekontor var viktige forklaringsfaktorer, uttalte analysesjef Tore Angelsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i en pressemelding da.

Kun 22 prosent av nordmenn spiser i 2021 «fem om dagen», som er anbefalt mengde frukt, bær og grønnsaker. Før pandemien lå dette på nesten 25 prosent. Til sammenligning er andelen i Storbritannia, Frankrike, Spania og henholdsvis 43 prosent, 40 prosent og 33 prosent.

Tilgang avgjørende 

Tilgang på europeisk frukt og grønt kan bidra til å øke konsumet i Norge.

– Når norske produkter er ute av sesong, kan import fra våre europeiske naboland opprettholde konsumet av fersk frukt og grønt, sier Susanne Jorde Lunde. 

Bryter seg inn i nye markeder

Frukt- og grøntkampanjen er en del av EUs markedsføringspolitikk, som bærer navnet «Enjoy it's from Europe».

Som det heter i kampanjen:

«Denne markedsføringspolitikken er vedtatt av EU-kommisjonen for å hjelpe sektorens fagfolk med å bryte seg inn i eller konsolidere internasjonale markeder, samt gjøre europeiske forbrukere mer bevisste på innsatsen fra europeiske bønder.»

 

Annonse
Annonse