Nyheter

Nortura får hjelp av ekstern ekspertise for å løse utfordringene etter dataangrepet. Her er Norturas anlegg på Rudshøgda (arkivfoto).

Dataangrepet stopper ikke julematen

Nortura jobber på spreng for å få løse utfordringene etter dataangrepet tirsdag. Julematen er heldigvis kjørt ut.

Publisert Sist oppdatert

Nortura ble utsatt for et dataangrep 21.desember. Kjøttgiganten har derfor besluttet å stenge ned sine IT-systemer og fjerne internettilgangen ved anleggene for å minimere mulig skade på systemer og operasjoner.

Prioriteringen er å kontrollere sikkerhetshendelsen og produksjonsstøtte. Selv om Nortura er offline, arbeides det med å skape mest mulig funksjonalitet i denne situasjonen.

– Vi jobber nå for å finne løsninger for å kunne åpne for noe produksjon og å få manuelle alternativer til systemene våre. Vi er dessverre fortsatt i en usikker situasjon, men håper vi får opp disse funksjonene, sier konserndirektør for bærekraft og kommunikasjon, Kjell S. Rakkenes, i en oppdatering fra selskapet lille julaften.

Eksperthjelp

Eksperter fra Microsoft og Capgemini jobber nå sammen med Nortura for å kartlegge omfanget av angrepet, samt finne løsninger for videre drift.

Sikkerhetseksperter skanner og analyserer nå servere for å lokalisere virus og fjerne disse fra systemet. Målsettingen er å normalisere situasjonen så hurtig som mulig.

Sikring av data og stabilisering av systemene er hovedprioritet for arbeidet i denne fasen. Hendelsen er varslet til politiet, og vil bli anmeldt.

Driftsstatus

Slik oppsummerer Nortura driftsstatusen:

  • Slakting og skjæring av storfe, småfe og svin: Ingen normal henting av dyr hos bonde for slakt. Slakting og skjæring kraftig redusert, eller innstilt. Dyr som allerede er oppstallet på fjøsene ved fabrikkene vil bli slaktet som normalt.

  • Slakting og skjæring av kylling og kalkun: Henting av dyr som normalt og slakting og skjæring er tilnærmet normal.

  • Egg: Det er noen utfordringer på eggpakkeri.

  • Videreforedling: Pølse, pålegg og posteiproduksjon går tilnærmet som normalt.

  • Ekspedisjon: Utekspedering av varer er utfordrende, redusert aktivitet. Situasjonen påvirker ikke leveransen av julemat, det aller meste er ekspedert og sendt til kunde før dataangrepet.

Powered by Labrador CMS