Annonse
Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier Dagens Næringsliv at endringen er nødvendig i en bransje i stor endring. Foto: Coop
Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier Dagens Næringsliv at endringen er nødvendig i en bransje i stor endring.   Foto: Coop
YS-forbund

– Coop herjer med leverandørindustrien


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

Coop har gitt sine leverandører beskjed om at kjeden vil kutte de fleste av leverandørenes salgsfremmere – altså dem som hjelper til med salg, presentasjon og kampanjer – med 75 prosent så fort som mulig, skriver Dagens Næringsliv.

– Bruker markedsmakten

Forbundsleder Monica A. Paulsen i YS-arbeidstakerorganisasjonen Negotia, reagerer kraftig på dette.

– Coop bruker igjen sin markedsmakt til å herje med leverandørindustrien, sier hun, og frykter at så mange som 2000–3000 personer kan miste jobbene sine i bransjen, avhengig av om de andre aktørene følger Coop.

Coop: Helt nødvendig

– Vi vet at dette vil få konsekvenser for leverandører og deres ansatte, men samtidig er dette helt nødvendig i en bransje i stor endring, opplyser kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge til avisen.

 

Verken Norgesgruppen eller Rema ønsker å kommentere saken nærmere, men Remas kommunikasjonsleder Hanne Knudsen sier at de ikke har noen slike planer.

 

 

Annonse
Annonse