Annonse
Carepacks AS og daglig leder Stig Ola Johansen i måtte kaste seg rundt for å utvikle et nytt produkt da koronaen rammet produktporteføljen. Foto: Arne Kongsnes
Carepacks AS og daglig leder Stig Ola Johansen i måtte kaste seg rundt for å utvikle et nytt produkt da koronaen rammet produktporteføljen. Foto: Arne Kongsnes  

Utviklet koronasikkert produkt


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

Stig Ola Johansen (42) grunnla sammen med kona May-Rita Kappfjell og Tonje Nordgård selskapet Carepacks i 2016. Ambisjonen var å ta markedsandeler på mellommåltider med snacks til hoteller, kurs og konferanser, gjerne via byggdriftere og utleiere av næringslokaler.

Vi ble nødt til å omstille oss raskt

Bråstopp

Under Holdbar 2020 på Norges Varemesse i starten av mars i år var Carepacks blant finalistene til prisen «Årets innovasjon for produksjon og emballering». Serveringsklare bokser med fire eller seks var produktet.

12. mars stengte Norge ned på grunn av koronaviruset. Produktet var ikke lenger sikkert, og markedet stort sett borte.

LES MER | Sikter mot Norden med mellommåltider

Rask omstilling

–  Vi ble nødt til å omstille oss raskt, og fokuset ble endret til produktutvikling mot nye markeder og tilpasning til eksisterende markeder, forklarer daglig leder Stig Ola Johansen fra basen på Vinterbro, et steinkast fra Bunnefjorden, Oslofjordens avstikker langs østsiden av Nesodden.

Selskapet sammen med Moltzau Packaging utviklet Carepacks nyvinningen SnackShaker, en smittesikre serveringsboks.

Snackshaker ble resultatet av produktutviklingen for Carepacks. Foto: Carepacks AS
Snackshaker ble resultatet av produktutviklingen for Carepacks. Foto: Carepacks AS  

Viktige kontrakter

Johansen forteller at det nye produktet har åpent nye markeder:

  • Norges største grossist, ASKO Servering, er kommet inn som partner.

  • Avtale med NHO Reiseliv innkjøpskjeden, Norges største innkjøpsorganisasjon for overnattings-, serverings- og reiselivsbedrifter.

– Dette gir oss landsdekkende distribusjon. Foreløpig er det vanskelig å anslå hva avtalene vil bety økonomisk, men det nye produktet har gjort at vi ser lysere på det neste året enn vi gjorde da koronaen traff oss med full styrke, sier Stig Ola Johansen.

 

Annonse
Annonse