Annonse
Vinnerne av årets produkter under helgens Trøndersk Matfestival jubler sammen med daglig leder Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke (bak til venstre), Ståle Gjersvold i TrønderEnergi og Eli Arnstad i Sparebank1 SMN. Foto: Wil Lee-Wright / Oi! Trønd
Vinnerne av årets produkter under helgens Trøndersk Matfestival jubler sammen med daglig leder Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke (bak til venstre), Ståle Gjersvold i TrønderEnergi og Eli Arnstad i Sparebank1 SMN.    Foto: Wil Lee-Wright / Oi! Trøndersk Mat og Drikke

Trøndersk matfest med ny vri

I fjor samlet festivalen 220.000 mennesker på Trondheim Torg. I år førte koronaen til en ny vri.

– Da vi bestemte oss for å lage en alternativ Trøndersk Matfestival, etter FHIs retningslinjer for smittebegrensning, måtte vi tenkte helt nytt. Trøndersk Matfestival – et sted nær deg – ble bedre enn vi hadde turt å drømme om, sier en jublende glad Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke, som står bak både Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen.

Gustav Myraune i Rågo (til venstre), ordfører Frode Revhaug i Frosta, ordfører Rita Ottervik i Trondheim og Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. Foto: Wil Lee-Wright / Oi! Trøndersk Mat og Drikke
Gustav Myraune i Rågo (til venstre), ordfører Frode Revhaug i Frosta, ordfører Rita Ottervik i Trondheim og Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. Foto: Wil Lee-Wright / Oi! Trøndersk Mat og Drikke

Hele Trøndelag med

Løsningen ble å invitere publikum til å besøke produsentene der de bor og produserer, rundt om i hele Trøndelag og Matriket Midt.

Og hele Trøndelag deltok: 120 arrangementer fra Oppdal i sør til Røyrvik i nord. 

– Vi håpet på ett-to arrangement i alle de 12 trønderske regionene, og endte opp med 120 aktiviteter til sammen! Uten ivrige produsenter, ordførere, destinasjonsselskap og næringsselskap så hadde vi ikke fått til dette. I tillegg melder mange produsenter om godt salg, forteller Aslaug Rustad til Matindustrien.

Tall for arrangementene utenfor Trondheim finnes ikke, men for selve Trondheim har kommunikasjonsleder Silje Kolaas i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS svaret klart: 42.000 mennesker ble telt inn på Trondheim Torg, mot 220.000 i fjor. 42 utstillere i boder, mot 180 i fjor.

I samarbeid med Bryggerifestivalen ble det arrangert bryggerifest med direktesendt konsert fra Lager 11 i Trondheim til elleve ulike bryggerier over hele Trøndelag.

Mange prisvinnere

Hvert år kåres årets produkt i forbindelse med Trøndersk Matfestival. Juryen med erfarne kokker har smakt seg gjennom en rekke innsendte bidrag.

Her er vinnerne:

  • Årets nykommer: Fermentert frøknekk fra Lykkemat

  • Årets meieriprodukt: Jåblom - fersk chèvre fra Grindal Ysteri

  • Årets sjømatprodukt: Krabbe fra Hitramat

  • Årets økologiske produkt: Ekstra lagret grotteost fra Hitra Gårdsmat

  • Årets kjøttprodukt: Trollheim Flank Steak fra Trollheim – Nerskogen

  • Årets ost: Gammel Erik fra Gammel Erik AS

  • Årets bakst og kornprodukt: Rugbrød med øl fra Stokkøy Bakeri

  • Åpen klasse: Solemdalslefse fra Heimebakst

  • Årets matgave: Sendingskorg fra Gangstad Gårdsysteri

Kategoriene Årets ost og årets matgave er nye av året. Sistnevnte skal også delta i en internasjonal finale i kraft av at Trondheim og Trøndelag er European Region of Gastronomy 2022.

Matriket Midt

  • Bak Matriket Midt står Oi! Trøndersk Mat og Drikke, som også arrangerer Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen. Alle aktiviteter og prosjekter i Oi! er forankret i Trøndersk Matmanifest. 

  • Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS er et non-profit aksjeselskap som ble etablert i 2005. Det betyr at et overskudd ikke deles ut til eierne, men tas tilbake til organisasjonen gjennom styrket egenkapital. 100 eiere fra jordbruk, lokale matprodusenter, offentlig partnerskap, næringsliv, samvirke og reiseliv i regionen.

  • Selskapet skal videreutvikle Trøndelag som landets mest spennende matregion, slik at det gir mersmak og merverdi lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Oi! skal bidra til økt verdiskaping innenfor matsektoren med utgangspunkt i råvarer og kultur fra den trønderske regionen. Utvikling, nettverksbygging og profilering er sentrale stikkord.

  • Den største eieren er Trøndelag fylkeskommune, deretter følger NTNU, Tine SA, Nortura SA, Trondheim kommune, Grilstad AS, Stiftelsen Sparebank 1 SMN Utvikling, Sør-Trøndelag landbruksselskap og Felleskjøpet Agri.

 

 

Annonse
Annonse