Annonse
Aldri har vi handlet mer norsk i butikkene, viser nye tall fra Norgesgruppen. Foto: Kimm Saatvedt
Aldri har vi handlet mer norsk i butikkene, viser nye tall fra Norgesgruppen.    Foto: Kimm Saatvedt
Norgesgruppen

Rekordsalg av norskproduserte varer


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

Seks av ti nordmenn sier at de handler mer norskproduserte varer i koronaperioden, viste Opinions undersøkelse «Koronamonitor juni 2020». Norgesgruppens analyse av salget i mai, juni og juli bekrefter at kundene ikke bare sier de gjør det, men faktisk handler mer norsk enn noen gang tidligere, opplyser selskapet i en pressemelding.

Sammensatte årsaker

Norgesgruppens konsernsjef Runar Hollevik.  Foto: Norgesgruppen
Norgesgruppens konsernsjef Runar Hollevik.  Foto: Norgesgruppen  

Ifølge analysebyrået Nielsen var salget i norsk dagligvarehandel første halvår nesten 14 prosent høyere enn første halvår i fjor2. Norgesgruppens egne salgstall viser at salgsøkningen i mai, juni og juli er hele 23 prosent, sammenlignet med fjoråret3.

 – Årsaken er covid-19, forklarer Norgesgruppens konsernsjef Runar Hollevik, som peker på tre effekter under pandemien:

  • Nesten halvparten av veksten skyldes at svenskegrensen har vært stengt.

  • Som følge av stengte grenser og bortfall av grensehandel er minst sju milliarder kroner av den totale svenskehandelen flyttet til Norge. Dette har i tillegg trolig skapt en salgsøkning for norske landbruksprodukter på totalt rundt to milliarder kroner hittil i år.

  • I tillegg har nordmenn i år vært turister i eget land, samtidig som de fleste av oss har spist mer hjemme enn normalt.

Norgesgruppen er landets største aktør innen dagligvarehandel og har 44 prosent av dagligvaremarkedet.

Hopp for landbruksvarer

NorgesGruppens egen analyse av sitt salg i mai, juni og juli viser flere interessante endringer:

  • Forbrukerne har handlet norskproduserte varer for 2,7 milliarder kroner mer enn samme periode i 2019.
  • Forbrukerne har handlet norske landbruksprodukter (meierivarer, kjøtt, kornprodukter og frukt/grønt) for 1,3 milliarder kroner mer enn samme periode i fjor.
  • Den totale salgsøkningen av norske landbruksvarer tilsvarer flere tusen tonn.

– Mange av matprodusentene har hatt utfordringer i år på grunn av den store nedgangen i serveringsmarkedet, med stengte spisesteder. Flere av disse har heldigvis en stor økning i dagligvarebutikkene. Vi ser at flere lokalmatprodusenter faktisk har tredoblet omsetningen gjennom våre butikker, og det er rimelig å anta at dette har reddet mange norske arbeidsplasser, poengterer Hollevik.

Konsernsjefen forteller også at Norgesgruppens virksomheter innen serverings- og kioskmarkedet har hatt betydelige utfordringer de siste månedene.

 

Annonse
Annonse