Annonse
Q-sjef Bent Myrdahl, som har telefonnummeret sitt på melkekartongen, liker å ha tett dialog med forbrukerne. Han er likevel fornøyd med å ha sendt ut bare tre postkort til forbrukere som har opplevd klumpete melk i sommer. Foto: Q-Meieriene
Q-sjef Bent Myrdahl, som har telefonnummeret sitt på melkekartongen, liker å ha tett dialog med forbrukerne. Han er likevel fornøyd med å ha sendt ut bare tre postkort til forbrukere som har opplevd klumpete melk i sommer.    Foto: Q-Meieriene

Q-meieriene økte melkesalget med 22 prosent


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

I juli satte utfordrermeieriet ny salgsrekord, med en omsetning på 167 millioner kroner – over tre millioner mer enn forrige rekord i mai, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Tidlig i juli lovte Q-sjef Bent Myrdahl at Q Meieriene tar kampen mot klumpete melk i sommer:

– Snart er klumpete melk historie om vi i Q får det som vi vil, fortalte Myrdahl da.

Melk sterkeste bidrag

Strategien har vist seg å være klok. For det er nettopp melken, med en salgsøkning på 22 prosent, som står for den største andelen av veksten til Q-Meieriene i juli.

– Det er gledelig å se at innsatsen vår for en enda friskere melk gir resultater, og at forbrukerne drikker Q-melk som aldri før. For en måned siden lovet jeg at alle som opplevde klumpete Q-melk i sommer skulle få pengene tilbake, sammen med et håndskrevet postkort fra meg. Siden den gang har vi ikke mottatt mer enn tre henvendelser, så jeg sitter fortsatt på en betydelig samling postkort, sier Q-sjefen.

Oppgradert produksjon

For å oppnå det som de kaller «Frisk smak lenger» har Q oppgradert kvaliteten i alle ledd av melkeproduksjonen. Selskapet har også fått bukt med bakteriesporene som vanligvis forårsaker klumper i melk. Ifølge Q-sjefen er innsatsen mot klumpete melk også et viktig ledd i en omfattende og mer langsiktig kamp.

– Frykten for klumpete melk er særlig høy nå i sommermånedene og er nok med på å bidra til at mange kaster melk hvor «best før»-datoen er passert, men melken fortsatt er god. Med våre forbedringer håper vi å kurere datoskrekk en gang for alle og minske matsvinnet, sier Myrdahl, som tidligere i år annonserte at Q-Meieriene har et ambisiøst mål om å bli klimapositive innen 2030.

Ser koronatendenser i salget

Hittil i år har Q-Meieriene en omsetningsvekst på 11,6 %. Veksten i 2020 drives særlig av Q-melk, tett fulgt av den forbrukerdrevne innovasjonen Q Frokostyoghurt.

– Folk lager mer mat og spiser flere måltider hjemme nå. Det er ikke umulig at veksten vi ser spesielt på Q Frokostyoghurt, som kommer i store og praktiske poser, er en effekt av pandemien. Melk og matlagingsprodukter som rømme har også god vekst, og kan dermed vitne om samme tendens, forteller Myrdahl.

 

Annonse
Annonse