«Taste The Picture» om norsk mat og råvarer i særklasse til topps i kåring fra International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism (IGCAT).

 

Prestisjepris til norsk matfilm

Publisert: 4. september 2020 kl 09.11
Oppdatert: 4. september 2020 kl 09.20

Gjennom filmene i satsingen Making Norway vil Innovasjon Norge vise bredden av norske verdier, geografi og tradisjoner.

Matfilmen har gått helt til topps i kategorien Environment and Food of the Food Film Menu 2020, som kåres årlig av International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism (IGCAT). Dette gjør de i samarbeid de europeiske gastronomiske regionene, både tidligere og kommende, skriver Landbruks- og matdepartementet i en pressemelding.

I 2022 skal Trøndelag være europeisk gastronomiregion sammen med Menorca. Disse regionene utpekes av et uavhengig, internasjonalt panel av IGCAT-eksperter.

Del av serie om Norge

Fire filmer med lignende uttrykk og i form av sakte-tv viser fire ulike sider ved norsk kultur og historie:

  • Allemannsretten i «A Keyless Society»

  • Mat og råvarer i særklasse i «Taste the Picture»

  • Det moderne Norges verdier i «The King's Speech»

  • Den særnorske interessen for sakte-tv i «Why we love Slow TV»

Saken fortsetter under annonsen

Stor oppmerksomhet

Food Film Menu er en særskilt konkurranse for korte filmer om mat og matopplevelser fra gastronomiregionene, tidligere og kommende. Hensikten med konkurransen er å:

  • sette søkelyset på de ulike gastronomiregionene

  • gi mulighet for å promotere lokalmat og håndverksprodukter internasjonalt

  • oppmuntre unge filmregissører til å bli ambassadører for sine regioner

  • engasjere publikum på ulikt vis for å stimulere til stolthet og oppmerksomhet

En uavhengig jury velger ut de beste filmene i hver kategori og til slutt den beste uavhengig av kategori.

Innovasjon Norges film «Taste the Picture» har vunnet i kategorien «Environment and Food».

Seieren medfører mye ekstra publisitet og oppmerksomhet. Filmen vil bli publisert på IGCATs YouTube-kanal, hjemmeside og Facebook-side. På Facebook-siden vil det bli arrangert en konkurranse for å velge den beste filmen uavhengig av kategori.

Vinneren av denne konkurransen vil bli annonsert i Kuopio i Finland fredag 11. september i forbindelse med åpningsseremonien av Kuopio som europeisk gastronomiregion for 2020.

Saken fortsetter under annonsen

 

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb