Annonse
«Taste The Picture» om norsk mat og råvarer i særklasse til topps i kåring fra International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism (IGCAT).
«Taste The Picture» om norsk mat og råvarer i særklasse til topps i kåring fra International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism (IGCAT).  

Prestisjepris til norsk matfilm

Gjennom filmene i satsingen Making Norway vil Innovasjon Norge vise bredden av norske verdier, geografi og tradisjoner.

Matfilmen har gått helt til topps i kategorien Environment and Food of the Food Film Menu 2020, som kåres årlig av International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism (IGCAT). Dette gjør de i samarbeid de europeiske gastronomiske regionene, både tidligere og kommende, skriver Landbruks- og matdepartementet i en pressemelding.

I 2022 skal Trøndelag være europeisk gastronomiregion sammen med Menorca. Disse regionene utpekes av et uavhengig, internasjonalt panel av IGCAT-eksperter.

Del av serie om Norge

Fire filmer med lignende uttrykk og i form av sakte-tv viser fire ulike sider ved norsk kultur og historie:

  • Allemannsretten i «A Keyless Society»

  • Mat og råvarer i særklasse i «Taste the Picture»

  • Det moderne Norges verdier i «The King's Speech»

  • Den særnorske interessen for sakte-tv i «Why we love Slow TV»

Stor oppmerksomhet

Food Film Menu er en særskilt konkurranse for korte filmer om mat og matopplevelser fra gastronomiregionene, tidligere og kommende. Hensikten med konkurransen er å:

  • sette søkelyset på de ulike gastronomiregionene

  • gi mulighet for å promotere lokalmat og håndverksprodukter internasjonalt

  • oppmuntre unge filmregissører til å bli ambassadører for sine regioner

  • engasjere publikum på ulikt vis for å stimulere til stolthet og oppmerksomhet

En uavhengig jury velger ut de beste filmene i hver kategori og til slutt den beste uavhengig av kategori.

Innovasjon Norges film «Taste the Picture» har vunnet i kategorien «Environment and Food».

Seieren medfører mye ekstra publisitet og oppmerksomhet. Filmen vil bli publisert på IGCATs YouTube-kanal, hjemmeside og Facebook-side. På Facebook-siden vil det bli arrangert en konkurranse for å velge den beste filmen uavhengig av kategori.

Vinneren av denne konkurransen vil bli annonsert i Kuopio i Finland fredag 11. september i forbindelse med åpningsseremonien av Kuopio som europeisk gastronomiregion for 2020.

 

Annonse
Annonse