Annonse
– Sammenlignet med tredje kvartal 2019 reiste forbrukerne mindre og tilbrakte mer tid hjemme, noe som bidro til god vekst for våre merkevarer i dagligvarekanalen, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB

Orkla økte omsetningen med over en milliard

– Jeg er meget fornøyd med Orklas bredbaserte fremgang. Sammenlignet med tredje kvartal 2019 reiste forbrukerne mindre og tilbrakte mer tid hjemme, noe som bidro til god vekst for våre merkevarer i dagligvarekanalen, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Resultatet før skatt endte på 1.706 millioner kroner, en fremgang på 33,7 prosent fra tredje kvartal i fjor. Driftsinntektene økte med 9,5 prosent til 11,9 milliarder kroner.

Merkevarevirksomheten hadde fremgang i driftsresultatet på 15,2 prosent. Samtlige fem forretningsområder hadde vekst sammenlignet med fjorårets tredjekvartal: 

Orkla Consumer Investments (+ 47 %), Orkla Care (+ 16 %), Orkla Confectionery & Snacks (+ 13 %), Orkla Foods (+ 11 %) og Orkla Food Ingredients (+ 4 %).

Resultatet per aksje skatt havnet på 1,36 kroner, en økning fra 0,9 kroner i fjor.

– I kvartalet har vi inngått avtale om å kjøpe 67,8 prosent av aksjene i det indiske selskapet Eastern Condiments. Oppkjøpet vil bidra til å doble Orklas omsetning i India, sier Semlitsch.

Analytikerne ventet på forhånd en omsetning på 11,5 milliarder kroner, melder E24 og viser til Bloomberg.

(©NTB)

Annonse
Annonse