Annonse
I dag lanserte Nortura sin samfunnsrapport for 2019. Foto: Nortura
I dag lanserte Nortura sin samfunnsrapport for 2019.   Foto: Nortura  

Nortura fortsetter å kutte matsvinnet

I dag lanserte Nortura den tredje samfunnsrapporten i rekken. Den omtaler mål og resultater på områder som klima, helse og dyrevelferd. Redusert matsvinn, mer miljøvennlig emballasje og enda flere nøkkelhullprodukter har preget året.

Vi har satt oss som mål å være Norges mest bærekraftige matprodusent innen 2030

LES MER | Her finner du hele samfunnsrapport 2019 fra Nortura

385.000 kilo mat

I 2019 reduserte Nortura sitt matsvinn med 13 prosent, noe som tilsvarer 385.000 kilo mat. Det betyr at selskapet ligger foran målet om å halvere matsvinnet innen 2030. Matsvinnet utgjør nå 0,86 prosent av Norturas produksjon.

– Vi er veldig stolte av at vi klarer å redusere matsvinnet hvert eneste år. Presisjon, gode rutiner og god planlegging er nøkkelen her, sier konseridirektør for kommunikasjon, bærekraft og samfunn, Ellen Flø Skagen.

Emballasje og norsk fôr

Nortura har også investert i flere miljøvennlige emballasjeløsninger i året som har gått. Priors nye kyllingskåler består nå av hele 95 prosent resirkulert materiale fra plastflasker. Med det reduseres bruken av fossilt materiale i emballasjen tilsvarende CO2-utslipp på 2.620 tonn CO2. Det sparer klimaet for nesten 10.000 turer med fly tur/retur Oslo – Paris.

Nortura vil også ta bruk biogass fra husdyrgjødsel i transport og fabrikkdrift i årene fremover.

– Vi har satt oss som mål å være Norges mest bærekraftige matprodusent innen 2030. Vi kommer derfor også til å gå inn for høyere andel norsk fôr fremover for å sikre en mest mulig helnorsk verdikjede, sier Skagen.

Ellen Flø Skagen er konserndirektør for kommunikasjon, bærekraft og samfunn i Nortura. Foto: Erik Burås / Studio B13
Ellen Flø Skagen er konserndirektør for kommunikasjon, bærekraft og samfunn i Nortura. Foto: Erik Burås / Studio B13  

Sunne produkter, god dyrevelferd

Nortura har ambisjoner om å bidra til en bedre folkehelse og gjorde flere grep for å gjøre produktene sunnere i 2019. Gjennom satsing på Go’ og mager-kategorien reduserte selskapet fettmengden ut til forbruker med 20 tonn gjennom året.

Nesten 30 prosent av produktene Nortura lanserte i 2019 var nøkkelhullmerket.

Det var stor oppmerksomhet om dyrevelferd i 2019, og Nortura utviklet helt nye dyrevelferdsprogrammer i løpet av året for å løfte holdningsarbeidet i næringen og sikre verktøy for å avdekke brudd på dyrevelferdsloven.

 

 

Annonse
Annonse