Annonse
Tove Ladstein i Norges Gartnerforbund (til venstre), administrerende direktør i Mester Grønn Erling Ølstad, landbruks- og matminister Olaug Bollestad og administrerende direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Matmerk. Foto: Landbruks- og matdepartementet.
Tove Ladstein i Norges Gartnerforbund (til venstre), administrerende direktør i Mester Grønn Erling Ølstad, landbruks- og matminister Olaug Bollestad og administrerende direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Matmerk.    Foto: Landbruks- og matdepartementet.

Merker blomster med «Nyt Norge»

Fra 2020 har Matmerk åpnet for et pilotprosjekt for å merke blomster med «Nyt Norge». Initiativet kommer fra Norsk Gartnerforbund og Matmerk. Målet er å øke salget av norske blomster og prydplanter gjennom å gjøre det enklere for forbrukerne å finne norske produkter i butikken.

– Nå er det ekstra viktig at vi støtter norske gartnerier og blomsterbutikker. Derfor er det flott at Nyt Norge-merket kommer på tulipanbuketten til påske. Det gjør det enkelt å velge norske blomster, og det kan gjøre en stor forskjell i disse tider, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

Nå har norske gartnerier og blomstergrossister kastet seg rundt, levert dokumentasjon som trengs og starter med å merke tulipaner med «Nyt Norge» allerede til påske.

– Dette er første gang Nyt Norge kan brukes på andre produkter enn mat og drikke. Og jeg er imponert over hvor raskt bransjen har snudd seg rundt og klart å levere. For oss er det alltid viktig at verdiskapingen ligger igjen i Norge, og det er ikke minst viktig i en næring i sterk konkurranse med import. Velger du Nyt Norge, så bidrar du til arbeidsplasser over hele Norge, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk.

 

Annonse
Annonse