Annonse
Slegge er én av bestselgerne til vinneren av årets Matmerkpris, Ask gård. Foto: Lisa Westgaard/Stiftelsen Matmerk.
Slegge er én av bestselgerne til vinneren av årets Matmerkpris, Ask gård.  Foto: Lisa Westgaard | Stiftelsen Matmerk.  

Matmerkprisen til Ask gård

– Matmerkprisen kom som lyn fra klar himmel for oss, det var ikke en pris vi visste vi var aktuelle for. Vi hadde på tv-en og ventet egentlig bare på de kategoriene vi var aktuelle for. Da vi skjønte at det var oss Nina Sundqvist snakket om ble vi litt paffe. Vi føler det er en pris hvor en hedres for lang og tro tjeneste i faget, sier Kristoffer Evang, daglig leder hos Ask gård, som ligger i Jevnaker kommune.

Erfaring er ikke alt

Matmerkprisen er en hederspris som deles ut av Stiftelsen Matmerk til en virksomhet, person eller aktør i kjøttbransjen som har utmerket seg på en helt spesiell måte.  

Administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk delte ut Matmerkprisen under NM i kjøttprodukter. Foto: Matmerk
Administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk delte ut Matmerkprisen under NM i kjøttprodukter. Foto: Matmerk  

I år ble hedersprisen delt ut for 7. gang under NM i kjøttprodukter som i år ble direktesendt på nett.  Ask gård fikk prisen for sine spekepølser i særklasse.

– Årets hederspris har mange kandidater der fellesnevneren er høy fagkompetanse, høy yrkesstolthet og lang erfaring. Faktisk er det en aktør som har få år med spekepølsetradisjoner i ryggsekken, ja vinneren er nesten som en Espen Askeladd i bransjen, sa administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk Nina Sundqvist under utdelingen.

– Og i likhet med Espen Askeladd, så kan vi nesten si at aktøren virkelig bergtok prinsessa – eller forbrukeren om du vil.

Sterkt konkurranseinstinkt

Med et stort fokus på dyrevelferd, økologi og samarbeid har Ask gård blitt lagt merke til av bransjekolleger og stadig flere forbrukere. Kjøttprodusenten har vunnet en rekke gjeve priser og utmerkelser – deriblant Spesialitet for lokalmat i særklasse for mange av spekepølseproduktene sine.

Dette motiverer daglig leder Kristoffer Evang:

– Vi er en gjeng med folk som har et meget sterkt konkurranseinstinkt. Vi går alltid inn for å være best. Så blir vi ikke alltid det, og det er sunt. Da kan man ta en fot i bakken og se på hvordan man kan bli bedre. Hva er den siste lille fem-prosenten som kan løfte produktet opp?

Lanserte nettbutikk da Norge stengte

Da Norge stengte ned i mars, kastet Ask gård seg rundt og lanserte ny nettbutikk hvor de gjorde det mulig å bestille spekepølser hjem på døra.

– Ja, vi prøvde å nå folk der de var, salget skjøt til himmels i mars og april, men normaliserte seg utover sommeren. Vi ser at det tar seg litt opp igjen nå som landet stenges gradvis ned igjen, sier Evang.

Sterk vekst hos Meny

Det har vært utfordrende måneder for mange lokalmatprodusenter, men det ser lyst ut for Jevnaker-bedriften som i disse dager opplever stor vekst.

– Den store veksten i år har vært hos Meny, der fokuset de har hatt på Matskatter har vært med å redde oss. Horeca-salget er ned 45 % fra i fjor. Mens dagligvare har en vekst på 220 % for oss mot 2019. Vi holder på å bygge nye lokaler for å kunne takle veksten, så i juni 2021 har vi 1.000 kvadratmeter med nye produksjonslokaler klare. Det ser vi frem til, det er kaotisk å produsere et tonn salami i uka på 160 kvadratmeter, sier Evang.

 

Annonse
Annonse