Nyheter

Kjøpmann Claus Eriksen på Spar Tåsen har akkurat fått beskjed om å sette ut desinfeksjonsmidler i det Dagligvarehandelen kommer på besøk.

Kjøpmannshuset tar smittegrep

Tirsdag morgen fikk Spar- og Joker-butikkene beskjed om å sette ut håndsprit i inngangspartiet. Kundene oppfordres til å desinfisere hendene før de går inn.

Publisert Sist oppdatert

For Joker- og Spar-kundene betyr det at de i tiden fremover møtes av plakater som opplyser om hvordan man beskytter seg mot smitte, og dessuten unngår å føre smitte videre. I tilknytning til plakatene er det satt frem hånddesinfeksjonsmiddel som kundene oppfordres til å bruke før de går inn i butikkene. Det legges også frem engangshansker.

Kine Søyland, Norgesgruppen.

I tillegg kommer Joker- og Spar-butikkene til å øke frekvensen for vask av handlevogner og andre berøringspunkter.

Kjøpmannshuset, som favner kjedene Joker og Spar i tillegg til Nærbutikken, er foreløpig alene i Norgesgruppen om de nye rutinene i forbindelse med utbruddet av Korona-virus.

– Når det gjelder hygiene i butikk, har ikke Norgesgruppen gått ut med noen retningslinjer for dette. Hver profil vurderer dette selv, og gjør eventuelle justeringer på rutiner om de ser behov for det. Men Norgesgruppen følger situasjonen og utviklingen tett, og følger rådene som gis av Folkehelseinstituttet, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland (bildet over) i Norgesgruppen til Dagligvarehandelen.

– Hva gjør dere om dere får påvist smitte blant ansatte i en butikk. Kan det være aktuelt å stenge?

– Foreløpig er det ikke påvist smitte som påvirker våre butikker eller virksomhet direkte. Samtidig har vi en beredskapsplan i bakhånd, som vi alltid har ved situasjoner som kan påvirke virksomheten. I beredskapsplanen ligger det inne en rekke ulike tiltak som vil bli iverksatt om nødvendig, sier Søyland.

– Har dere sett en økning i hermetikksalget de siste dagene?

– Ja, vi ser en økning i salg av langtidsholdbare varer. Salget har økt gjennom den siste uka (les: uke 9, red. anm.). Men vi oppfordrer kundene til å handle som normalt, og kjøpe det de trenger og det de pleier. Da har vi varer nok til alle, slik situasjonen er nå, sier hun.

– Kolonial.no meldte fredag om voldsom økning i bestillingene, og tilskrev det all oppmerksomheten rundt Korona. Hva er fasit for Menys netthandel?

– Vi ser at pågangen er noe større enn vanlig, men det kan også skyldes at det har vært vinterferie. Vi opplever at kapasiteten er god nok, og forholder oss til at vi er godt nok rustet slik situasjonen er nå, sier Kine Søyland.

Også hos Rema 1000 er det tatt grep.

– Vi har tett dialog med myndighetene og baserer oss på fakta og råd fra Folkehelseinstituttet. Dette innebærer blant annet gode rutiner på håndhygiene i butikker, kontorer og lagre, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000.

– Opplever dere i likhet med Norgesgruppen økt salg av hermetikk i forbindelse med Korona-utbruddet?

– Vi ser økt etterspørsel på noen få produkter som nok skyldes oppmerksomheten rundt dette. Vi har likevel godt med varer så det er ingen grunn til å handle mer enn vanlig.

Powered by Labrador CMS