Annonse
GRØNT SKIFTE: Oslo-ordfører Marianne Borgen (til venstre), strategidirektør Olav Kjørven fra EAT, avdelingsdirektør Kristin Orlund fra Landbruks- og matdepartementet og styreleder Stig-Yngve B. Pedersen i Teknologisk Matforum. Foto: Arne Kongsnes
Oslo-ordfører Marianne Borgen (til venstre), strategidirektør Olav Kjørven fra EAT, avdelingsdirektør Kristin Orlund fra Landbruks- og matdepartementet og styreleder Stig-Yngve B. Pedersen i Teknologisk Matforum.    Foto:  Arne Kongsnes
Næringsmiddeldagene

EAT: – Norge opphengt i 14 gram kjøtt daglig


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

Teknologisk Matforum inviterte ikke bare menigheten, altså norsk næringsmiddelindustri, til Næringsmiddeldagene 2020. De slapp også til omstridte EAT.

– Sånn skal det være når vi skal diskutere det grønne skiftet, sier styreleder Stig-Yngve B. Pedersen i Teknologisk Matforum til Matindustrien.

Torsdag startet den rent faglige delen av Næringsmiddeldagene i på Clarion Hotel The Hub midt i Oslo sentrum. Tema: «Det grønne skiftet – hvordan løser vi utfordringene?»

Vi må alle spise mer av det gode grønne

Kompetanse avgjør

Avdelingsdirektør Kristin Orlund fra Landbruks- og matdepartementet innledet med regjeringssatsingen «Matnasjonen Norge».

– Kompetanse er nøkkelen til å utvikle matnasjonen Norge. Norsk landbruk og matproduksjon står helt sentralt i det grønne skiftet, sier hun og roser den norske bonden:

– Norske bønder er effektive og helt ekstremt flinke til å ta i bruk ny teknologi.

Kompetansemangelen er åpenbar, på landsbasis mangler reiselivet for eksempel 800-1.000 kokker.

LES MER | Flere fagfolk skal bygge matnasjonen Norge

– Kunnskap er viktig for god politikkutvikling, men de globale rapportene må gjøres relevante for norske forhold, sier Orlund.

Etterlyser nasjonal matsamtale

Strategidirektør Olav Kjørven fra EAT var også invitert, vel vitende om at han befant seg i løvens hule.

EAT-dietten og rapporten organisasjonen lanserte i 2019 har fått mye kritikk i Norge, blant annet for ikke å være tilpasset norske forhold.

I januar i år kom Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) med analysen som konkluderte med at «EAT-dietten vil føre til avvikling av store deler av norsk landbruk».

– I Norge har debatten handlet om de 14 grammene med rødt kjøtt. Det er en misforståelse, vi snakker om 0-28 gram rødt kjøtt daglig, sier Kjørven.

Han er glad for regjeringens satsing på «Matnasjonen Norge», men etterlyser også en matmelding.

– Det er på tide med en matmelding, ikke bare en regjeringsstrategi. En matmelding vil involvere og engasjere langt flere. Vi trenger en nasjonal samtale om mat og matproduksjon, sier Kjørven.

Han mener matsystemene i verden er «skrudd sammen på en måte som bidrar til en eksplosjon i overvekt, fedme, diabetes og andre livsstilsykdommer».

– Vi må alle spise mer av det gode grønne, sier Kjørven.

EAT mener Norge kan gjøre mye:

  • Vi må endre kostholdet, spise mindre kjøtt og mer plantebasert mat

  • Endre produksjonen, slik at vi absorberer karbon, ikke slipper den ut

  • Halvere matsvinnet

Kjørven mener næringsmiddelindustrien må merke seg det som nå skjer i EU med «Green deal» og finansnæringens stadig tydeligere bærekraftkrav til selskaper de skal investere i.

Han sier også at det er mye bra med norsk matproduksjon og våre utfordrende og unike betingelser.

– Men 80 prosent av korn produsert i Norge går til dyrefor. 5 prosent av frukt og bær og under halvparten av grønnsakene vi spiser er produsert i Norge

Gå foran

Ordfører Marianne Borgen (SV) fra Oslo kommune hilste de rundt 200 deltakerne velkommen torsdag formiddag:

– Det å være bærekraftig og klimavennlig er bra for næringslivet. Dere må fortsette å gå foran å skape de sunne, kortreiste og bærekraftige produktene vi trenger, sier Borgen.

Hun trekker fram flere eksempler på at Oslo også er store på næringsmiddelindustri: Kjøttbyen, Tine-meieriet, Freia og Bjølsen Valsemølle.

Næringsmiddeldagene startet med bedriftsbesøk, der de rundt 200 deltakerne ble fordelt på Kjøttbyen Oslo (Fatland Oslo, Åkeberg Skoglunn Pølsemakeri AS, Bokken AS), Eurofins Food & Feed Testing Norway AS (Moss), Sjømathuset og Joh. Johansson Kaffe AS i Oslo og Arcus AS på Gjelleråsen.

Næringsmiddeldagene avsluttes fredag, der «fake news» og håndtering av matskandaler står på programmet.

Teknologisk Matforum (TeMa)

  • Teknologisk Matforum ble stiftet i 1949 under navnet Konservindustriens Teknologforening

  • TeMa har 659 personlige medlemmer fra næringsmiddelbransjens produsenter, leverandører, konsulenter, utdanningsinstitusjoner og forskere

  • TeMa er et profesjonelt næringsmiddelrettet teknologisk forum for ide- og kunnskapsutveksling

  • Arrangerer årlig Næringsmiddeldagene og ulike TeMa-dager

  • TeMas driftsinntekter i 2019 var 1,9 millioner kroner, brorparten fra kontingent og Næringsmiddeldagene

  • TeMas styreleder er Stig-Yngve B. Pedersen og daglig leder er Anne-Lise Iversen

 

Annonse
Annonse