Annonse
Administrerende direktør Martin Kjekshus i Diplom-Is. Innfelt den nye logoen som kommer for fullt i 2021. Foto: Anne-Lene Molland | Diplom-Is
Administrerende direktør Martin Kjekshus i Diplom-Is. Innfelt den nye logoen som kommer for fullt i 2021. Foto: Anne-Lene Molland | Diplom-Is  

Diplom-Is fornyer logoen


Meld deg på nyhetsbrev fra Matindustrien

E-post:


 

 

 

 

 

– I et marked med stadig økende konkurranse ser vi viktigheten av å posisjonere oss som iskremprodusent. Gjennom produkter av høy kvalitet, og en visuell identitet som er gjenkjennbar uavhengig av hvilket Diplom-Is produkt du kjøper, skal Diplom-Is skape fine iskremøyeblikk som får frem smilet, sier administrerende direktør Martin Kjekshus i Diplom-Is i en pressemelding,

Dagens logo på isen og en tidligere utgave av logoen. Foto: Diplom-Is og Heiko Junge | NTB
Dagens logo på isen og en tidligere utgave av logoen. Foto: Diplom-Is og Heiko Junge | NTB  

Siden Diplom-Is startet opp i 1930, har logoen vært gjennom en rekke endringer. Slike moderniseringer og justeringer har blitt gjort for å utvikle merkevaren og holde den levende. Sist logoen ble endret var i 2010, da selskapet fylte 80 år.

Fjerner eskimodrakten

– Da vi begynte å utvikle vår nye visuelle profil var det naturlig å inkludere logoen. Den er en etablert figur hos den norske befolkningen, og har 90 år med historie og positive assosiasjoner med seg. Dette var viktig for oss å ta med videre. Den nye logoen har derfor mange av de gjenkjennbare elementene i seg, men er også moderne og spiller enda mer på det nære, sier Kjekshus.

Til Kampanje sier markeds- og produktutviklingsdirektør Anne Borgen Sturød at selskapet endrer logoen for å gjøre merkevaren klar for fremtiden.

I den nye utgaven av Diplom-Is-logoen bærer ikke lenger maskoten en selskinnsdrakt inspirert av urfolket på Grønland. Antrekket er nå byttet ut med lue og vinterjakke. Maskotens navn «Eskimonika» er også historie.

På spørsmål om det har vært en motivasjon for iskremgiganten å fjerne urfolksklærne, svarer Borgen Sturød at det har vært noe de har vært bevisste på når selskapet først skulle endre logoen.

– Vi ønsker ikke å støte noen eller å bruke urfolk på den måten, sier hun til avisa.

Tidligere i år måtte flere selskaper i Norge svare for bruken av urfolk i merkevarene sine, og Nortura varslet en omlegging av navn og logo på Joikakaker.

Rulles ut neste år

I løpet av 2021 vil produktene under Diplom-Is-paraplyen få ny drakt.

- Gjennom hele neste år vil man kunne se en endring i isdisken. Det gule universet vårt vil synes i enda større grad enn før, og man skal lett kjenne igjen et Diplom-Is produkt når man ser det. Vi har bevisst valgt en gradvis utrulling. Vi har fokus på sirkulære løsninger og reduksjon av vårt fotavtrykk, så vi vil bruke opp det vi har av eksisterende emballasje før vi trykker nytt, sier Kjekshus.

Diplom-Is er en av Norges mest kjente merkevarer. Diplom-Is AS er et heleid datterselskap av Tine SA.

 

Annonse
Annonse