Annonse
Her er bildet som brukes i kampanjen fra sentrale aktører i mat- og drikkenæringen.
Her er bildet som brukes i kampanjen fra sentrale aktører i mat- og drikkenæringen.  

Bransjedugnad for økt etterspørsel

Slagordet er «Støtt din lokale favoritt – så er den der i morgen også». Målet er å sikre at tilbudet også er der når koronakrisen er over.

Kampanjen oppfordrer forbrukerne til å handle, kjøpe gavekort, bestille hjemlevering og take-away, og bestille restaurantbord fram i tid.

Samarbeidsprosjekt

Bak kampanjen står NHO Mat og Drikke, Baker- og Konditorbransjens Landsforening, Bryggeri- og drikkevareforeningen, Vin- og brennevinleverandørenes forening, Dagligvareleverandørenes forening (DLF), NHO Service og Handel og NHO Reiseliv.

NHOs ukentlige medlemsundersøkelse viser at bakerier, bryggerier og vin- og brennevinleverandører sliter kraftig med stor nedgang i etterspørsel. Dette gjelder særlig for produsentene som leverer til storhusholdning og serveringssteder. De har vært mer eller mindre stengt siden 12. mars, da regjeringen innførte de inngripende koronatiltakene.

Sammen ut av krisen

En av bedriftene som har engasjert seg i kampanjen er Coca-Cola.

– Vi så raskt at mange aktører opplever en dyp og uforutsigbar krise. Som en stor aktør så vi det som vårt ansvar å løfte frem den jobben mange nå gjør. Selv i krevende tider er det mulig å tilby gode mat- og drikkeopplevelser som er med på å holde hjulene i gang. Vi gikk inn i denne krisen sammen og sammen skal vi komme ut av den, sier Tord Bergesen, myndighetskontakt i Coca-Cola European Partners Norge, til NHO Mat og Drikkes nettside.

Ser utover konkurransen

Dagligvareleverandørenes forening (DLF) er også med i kampanjen. Der heter det:

«Vi vil vise vår støtte til hele verdikjeden. Ikke for å sikre salg av egne produkter. Ikke for å fremme oss selv. Men for å vise at vi som bransje ønsker å samarbeide. Vi er konkurrenter i markedet – men samarbeidspartnere i arbeidet med å bevare et best mulig tilbud til forbrukerne.»

Annonse
Annonse