Annonse

Leverandørnytt

Isbjørn Is med ny produksjonsteknologi

Etter lang tids prosjektering, planlegging og intense uker med testing og innkjøring, er Isbjørn Is´ største enkeltinvestering i ny produksjonsteknologi ved fabrikken på Follese et faktum.

Polarbröd er tilbake etter storbrannen

Den 27. januar ble første spadetak satt for Polarbröds nye bakeri i Älvsbyn. Målet er at de første Polarbrödene skal bakes i ny fabrikk i slutten av oktober 2021.

Coca-Cola reduserer forbruket av ny plast

Nå begynner Coca-Cola å levere alle sine norskproduserte flasker som 100 prosent resirkulert plast, bortsett fra etikett og kork. Dette reduserer forbruket av ny plast i Norge med 4300 tonn i året.

Diplom-Is bytter farge for å «redde» 130 tonn plast i året

Frem til nå har sort vært en ikke-farge på resirkulerbar plastemballasje. Nå ruller Diplom-Is ut nye sorte isbokser for Royal som kan sorteres og resirkuleres på lik linje med all annet plast.

Aass Bryggeri har laget et eget symbol som garanterer at produktet er brygget og tappet i Norge.

Aass Bryggeri ønsker bedre merking

I disse dager lanserer Aass Bryggeri deres første produkt, en fransk hveteøl Aass Blanc, som er merket med symbolet «Brygget og tappet i Norge».

LerumFjerner aspartam i all sukkerfri brus

Lerum blir Norges eneste brusprodusent som ikke bruker aspartam i produksjonen av sukkerfri brus.

Orkla tar «kortreist makrell» til retten

Stabbur-Makrell-eier Orkla mener Lofotprodukt trekker begrepet «kortreist» for langt i markedsføringen av sin makrell i tomat. Nå er saken blitt advokatmat.

Primar inngår samarbeid med Jensen & Co

Primar AS og Jensen & Co har inngått et salgspartnersamarbeid fra 1. januar i år.

Fremtidsløfter på en Coca-Cola-boks

Kolonial.noNå kan du se klimaavtrykket fra handlekurven din

Kolonial.no vil gjøre det lettere å ta mer klimabevisste valg i matbutikken. Den nye tjenesten «Ditt klimaavtrykk» viser kundene CO2-utslippene fra maten de kjøper og synliggjør effekten av små endringer i hverdagsmenyen.

Et godt Mills-år

2020 har vært et godt år for Mills, med høy etterspørsel og god flyt i produksjonen.

Ringnes har hasteprodusert nødparti med julebrus

Ansatte ved bryggeriet har tatt i bruk alle døgnets timer for å få produsert opp nye partier med julebrus etter at de lørdag tilbakekalte alle glassflaskene som fortsatt var i markedet.

Fikk Q til å endre Skyr-begeret

Christian utfordret Q-Meieriene til å gjøre Skyr-emballasjen mer klimasmart. Nå endres Skyr-designet.

Hansa Julebrus feirer 50 år

1970 var året da Hansa Julebrus kom for salg i handelen for første gang. For å feire 50-årsjubileet kommer Hansa nå med Hansa Julebrus uten sukker på glassflaske – noe forbrukeren har etterspurt.

Full krig i hønsegården

Den Stolte Hane er lei av at Rema 1000 fremstiller sin Hubbard-kylling som et bedre dyrevelferdsvalg enn annen norsk kylling. Nå krangler produsentene så fjærene fyker om hvem som har rett.

Hansa Borg blir landsdekkende

Fra januar vil det være mulig å få tilgang til Hansa Borgs produkter i utelivsbransjen over hele landet.

Nøgne Ø satser på norsk malt

Helt siden oppstarten i 2002 har Nøgne Ø hatt som mål å bruke norske og lokale råvarer i sine brygg. Nøgne Ø har nå inngått en avtale med Norsk Malt Stor-Gaalaas Gård om kjøp av norsk malt til brygging av øl.

Orkla høyner kravene til dyrevelferd

I dialog med dyrevernorganisasjoner har Orkla utarbeidet nye kriterier for innkjøp av egg og meieriråvarer.

Skolestart-kampanje med Gilde og Karsten Warholm

Gilde har to parallelle konkurranser til skolestart som vil foregå i butikker og i sosiale medier i en bestemt periode.

Knorrs «sigøynersaus» får nytt navn

Tiden har løpt fra Knorrs «sigøynersaus» – i hvert fall navnet. Nå får den klassiske tomat- og paprikasausen nytt navn.

Jubileum for sjokolademelk

Et tiår har gått siden Q Fersk Sjokolademelk ble kåret til «Norges beste». Nå går Q-meieriet for ti år til, og satser på god hjelp fra skoleungdommen.

FerdigmatGrilstad og Matpartner satser sammen på fersk ferdigmat

Grilstad utvider produktspekteret til også å omfatte fersk ferdigmat ved å gå inn på eiersiden i den trønderske ferdigmatbedriften Matpartner.

Orkla bygger nytt godtelager til 100 millioner

Orkla vil investere rundt 100 millioner i nytt godteri- og sjokoladelager på Nidar-fabrikken i Trondheim.

Nordfjord Kjøtt felt for å ha etterlignet emballasjen til Gilde-produkter

Nortura vant frem i Næringslivets konkurranseutvalg, som konkluderte med at etterligningshensikten var tydelig i saken.

Orkla kjøper Havrefras

Orkla Foods Sverige AB har signert og gjennomført en avtale med PepsiCo om kjøp av merkevaren Havrefras, inkludert Rug Fras og Mini Fras.

Synnøve tar spranget inn i kjøttdisken

Synnøve Finden har lansert en helt ny serie med kjøttpålegg fra Synnøve med kokt skinke, mild kylling og saftig servelat.

Tøffe tider i Coca-Cola

Alle markedsaktivitetene til Coca-Cola i Norge er satt på pause. – Coca-Cola har eksistert i 134 år, og har vært gjennom mange kriser. Vår ambisjon er at vi skal klare oss gjennom denne også.

Pølsebrødbaker’n feirer 50 år

Pølsebrødbaker’n på Langhus feirer 50 år mandag 11. mai, og har bakt over 6 milliarder pølse- og hamburgerbrød til det norske folk

Nortura øker andelen nøkkelhullsprodukter

I 2019 var over 18 prosent av Gildes og Priors totale salgsvolum nøkkelhullsprodukter. Nå lanseres magrere alternativer i baconhylla.

Karrieresteg

Ny adm. direktør i Coca-Cola European Partners Norge

Carl Lescroart overtar rollen som administrerende direktør for Coca-Cola European Partners Norge.

Lanserer Norges første alkoholfrie øl tappet fra fat

Med Carlsbergs alkoholfrie øl fra kran kan du nå for første gang i Norge få en utepils uten alkohol.

Orklas salg gikk kraftig opp etter hamstring

Omsetningen til dagligvareprodusenten Orkla gikk opp med 13 prosent i første kvartal, blant annet på grunn av hamstringen av mat og såpe.

Tine Meieriet VerdalDobbelt så mye Bremykt i mars

Tine Meieriet Verdal setter nye produksjonsrekorder hver uke. I mars lå det an til en samlet produksjon på over 2,2 millioner enheter med Bremykt. Det er dobbelt så mye som i mars i fjor.

Bråstopp i serveringsmarkedet1500 måltider reddet

For å unngå matsvinn går restaurantmat fra Nortura i stedet til forbrukere for en rimelig penge.

NorturaI rute med påskematen

Det er hektiske dager på Norturas fabrikker og eggpakkerier, og på Norturas anlegg jobbes det for fullt med å sikre matforsyningen – også påskematen.

MøllerensDoblet salget ute i butikkene

Koronaviruset har gitt hektiske tider for leverandørene og resten av dagligvarebransjen. For Møllerens har mars vært dobbelt så stor som normalt.

Hansa Borg BryggerierStengte grenser gir økt Borg-salg i Østfold

Siden grensene stengte har Hansa Borg Bryggerier hatt en vekst i salget av Borg øl på rundt 40 prosent i Østfold, sammenlignet med samme periode i fjor.

Koronakrisen fører til økt etterspørsel etter gjær

Bakeaktiviteten i norske hjem har økt som følge av stengte skoler og barnehager. De siste tre ukene har etterspørselen etter gjær skutt i været, ifølge Orkla.

Tine trapper opp produksjonen

Tine opplever økt etterspørsel etter enkelte varer og trapper opp produksjonen i utvalgte kategorier.

Q-Meieriene– Krevende dager, heldigvis er vi vant til å snu oss raskt rundt

En ny arbeidshverdag krever ekstra omstillingsevne og vilje. Det har Jorulv Søbstad, meierisjef på Jæren, sett mye av den siste uka.

Bildet er fra februar i år, da landbruks- og matminister Olaug V. Bollestad (KrF) besøkte fabrikken. Her sammen med tidligere lærling Synne Heggelund og lederen av Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (

Diplom-IsTilnærmet normal produksjon

Diplom-Is har så langt nok friske folk, og jobber for å skaffe flere.

Nortura– Vi er ikke i ferd med å gå tomme og produksjonen vår går som normalt

Nortura har fullt fokus på å opprettholde forsyningsplikten sin av matvarer til forbrukerne.

Orkla satser på miljøvennlige saftflasker

Nå skal alle Fun Light flaskene lages av 100 prosent resirkulert plast. – Vi reduserer klimaavtrykket med 75 prosent.

– Tidenes produktslipp for Lerum

Lerum har i år lansert brus, en helt ny påleggskategori og en hel rekke nye smaksvarianter. – Med hele 16 nye produkter er dette et av de største produktslippene i Lerums historie, sier Trine Lerum Hjellhaug.

Q-Meieriene lånte en bit av Meny Ringnes Park

Tirsdag fikk Q-Meieriene låne en bit av Meny Ringnes Park i Oslo for å få en ærlig forbrukertilbakemelding på nylanserte QPlanti, et plantebasert alternativ til yoghurt.

Q-Meieriene fortsetter veksten

Q-Meieriene solgte meierivarer for 1.85 milliarder kroner i 2019, mot 1.82 milliarder kroner året før. Innovasjonstakten i bransjen må opp, mener Q-sjefen.

Jubileum90 år med Diplom-Is

I år har Diplom-Is 90-årsjubileum. I den anledning har iskremfabrikken laget en småis-favorittpakke med bestselgere.

TilbakekallingNortura tilbakekaller svineprodukter i Nord-Norge

Svinenakke, svinekam og kjøttpølser med og uten skinn fra Gilde tilbakekalles fra Spar-, Eurospar- og Rema-butikker i nord, melder Nortura.

GjenvinningNye produkter av snusbokser?

Swedish Match venter ikke på fiks ferdige løsninger for innsamling og gjenbruk av plast, men tester ut muligheter selv.

MiljøGrilstad erstatter 150 tonn ny plast med resirkulert

De mest solgte kjøttpåleggene fra Grilstad vil i løpet av februar bli levert til butikkene i en emballasje som består av minst 2/3 resirkulert plast. Dermed erstatter Grilstad 150 tonn ny plast med resirkulert.

Trøbbel for Tine i Irland gir behov for mer norsk melk

Tines planlagte produksjon av Jarlsberg-ost i Irland er forsinket. Selskapet trenger mer norsk melk for å fortsette eksporten av norsk ost.

JubileumGrandiosa 40 år

11. februar fylte pizza Grandiosa, en av Norges aller sterkeste merkevarer, 40 år.

Q-Meieriene målsetter seg å være klimapositiv i 2030 – nå ryker målevinduet

Q-Meieriene setter som mål å bli klimapositiv innen 2030. I år fjerner Q-Meieriene 300 tonn plast fra sine produkter. Det første som ryker er målevinduet på Q-melken.

Ny Findus-innpakning kutter 1,8 tonn plastavfall i året

Plast og aluminium erstattes med miljøvennlig papp når Findus ovnsbakte fiskefileter med saus får ny innpakning.

Nortura Godt julesalg

Nortura endte året med 4,6 prosent volumvekst på julevarer.

Tine tar opp kampen mot osteimport – bygger ut meieriet på Dovre

Tine investerer 50 millioner kroner og dobler produksjonskapasiteten ved meieriet på Dovre. Nå vil meierigiganten ta opp kampen mot importert hvitmuggost.

KlimaASKO lanserer hydrogendrevne lastebiler

ASKO lanserer 20. januar hydrogendrevne lastebiler. Lastebilene drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff.

Annonse