Annonse
Kjedesjef Christian Hoel jubler over 2019-tallene. Extra vokste mest av alle kjeder i fjor, og når det gjelder vekst for sammenlignbare butikker er de bare slått av Meny.
– Totalt har Meny en markedsandel på 10,3 prosent i 2019, sier Meny-sjef Vegard Kjuus i Meny, som er fjorårets vekstvinner for sammenlignbare butikker.
Nielsen-tall

Extra og Meny er vekstvinnerne

– Jeg får gåsehud av disse tallene. Nå ringer vi i den ekstra store bjella for å markere nok et heftig år, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra i en pressemelding.

I 2019 økte Extra markedsandelen sin med 1,4 prosentpoeng til 14,7 prosent.

Veksten kommer fra en kombinasjon av organisk vekst for eksisterende butikker og resultatet av omprofileringer og nyåpninger. Kjedeomsetningen økte til totalt 26 milliarder kroner, fra 23 milliarder året før.

Dagligvaremarkedet ellers vokste med 1,3 prosent til 178 milliarder kroner totalt. Antallet butikker seg stabilt i 2019, men med en økning blant butikker i lavpriskjeder på bekostning av nærbutikker. Extra-kjeden teller nå 478 lavprisbutikker over hele landet.

 

Totalt sett øker Coop sin markedsandel i dagligvaremarkedet med 0,13 prosentpoeng til 29,5 prosent i 2019. Antallet butikker er på 1121 fordelt på kjedene Extra, Obs, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken.

Også i Norges største supermarkedkjede sier de seg godt fornøyde med fjoråret. Kjeden vokste med 3,4 prosent for sammenlignbare butikker i 2019, hvilket er best i bransjen.

83 millioner kunder var innom de 184 butikkene i løpet av året.– Vi er svært godt fornøyde med 2019. Vi opplever både sterk kundevekst og volumvekst, og resultatene viser at det er rom for en kjede som er opptatt av noe mer enn bare pris. Vi går motstrøms og ser at vårt store utvalg, matkompetansen og en satsing på lokalmat, som nå nærmer seg milliarden i omsetning, verdsettes av våre kunder, sier Meny-sjef Vegard Kjuus i en pressemelding.

Ifølge Kjuus opplever kjeden vekst i alle sine regioner. Høyest er veksten i butikkene i Vest-Agder, Trøndelag, Buskerud og Rogaland, som alle vokser med mer enn 5 prosent. Blant enkeltbutikker er Meny Torvet i Kristiansand vekstvinner, etterfulgt av Meny Løren, Meny Nordstrand og Meny Gystadmarka.

– Totalt har Meny som kjede en markedsandel på 10,3 prosent i 2019. Vi er godt fornøyde med å opprettholde markedsandelen fra 2018, selv om vi i snitt hadde åtte færre butikker i 2019. Meny har nå totalt 184 butikker, sier Kjuus.

Kjedens netthandel omsatte for 328 millioner kromer i 2019. Dette er en økning på 56 prosent fra 2018. Målet for 2020 er en omsetning på netthandel på 450 millioner kroner.

– Med satsingen har vi tilgjengeliggjort Norges største utvalg på nett til enda flere mennesker i Norge, mener Kjuus.

Annonse
Annonse