Annonse
Kenneth Eriksen (t.v) eier syv Kiwi-butikker sammen med sin bror. Kenneth ønsket å beskytte sine ansatte og kunder mot koronaviruset. Daglig leder Nils Stensvold (t.h) i Plexon leverte pleksiskjerm nesten på dagen.
Butikkene i Norgesgruppen tar grep. De skal nå hindre smitte av koronaviruset ved å montere pleksiglass i kassen. Foto: Plexon
Her monterer Plexon pleksiglass i en Kiwi-butikk i Tønsberg. Foto: Plexon

Dagligvarebutikker monterer pleksiglass for å skjerme ansatte

– I tiden vi er inne i nå er det veldig viktig å gi en trygghetsfølelse. Det å gå på jobb og være redd for å bli smittet er ille, og den følelsen ønsker vi å redusere ved å sette opp pleksiglass i kassene. Jeg føler dette tiltaket har gjort nettopp det, sier Kenneth Eriksen, som blant annet eier Kiwi Foyn og fire andre Kiwi-butikker i Tønsberg-området, én butikk i Sandefjord og én butikk på Notodden.

Beskytte ansatte og kunder

Eriksen bestilte pleksiglassene til alle sine butikker for litt over to uker siden. Forrige mandag begynte monteringen.

– Jeg har ikke hørt om andre butikker som har fått pleksiglass før meg, men jeg er glad for at mange kommer etter. Det er flere kjøpmenn som har tatt kontakt med meg for å spørre om hvordan det ser ut og hvordan det fungerer, sier Eriksen, som har tatt regningen selv.

– Hvordan kom dere på dette?

– Jeg satt med en ansatt som mente vi burde ha hylster over hodet. Dette var veldig voldsomt, men jeg tenkte over hva vi kunne gjøre som lignet. Vi måtte få til noe som beskyttet de ansatte og kundene, samtidig som det måtte se «normalt» ut. Da kom jeg på pleksiglass, og det fungerer veldig bra. Vi har kun fått positive tilbakemeldinger fra kundene.

– Kjempeviktig

Det var Plexon som satte opp pleksiglassene i alle Eriksens syv Kiwi-butikker. 

– Dette er kjempeviktig. Jeg ser at enkelte kjeder har bestilt litt små pleksiglass, og det er ikke sikkert det vil fungere bra nok. De vi har levert til Kenneth er mellom 1,5 og 2 meter lange. Jeg synes Mattilsynet bør komme på banen og si hvor store glassene bør være for at det skal ha ønsket effekt, sier daglig leder Nils Stensvold i Plexon. 

Hos Norgesgruppen gjør de samme tiltak i sine om lag 1.800 butikker. Til NRK sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen at de har lagt inn en bestilling på så mange pleksiglass de får tak i. Målet er å installere glass i alle konsernets butikker fra sist mandag av. 

Uttrykk for bekymring

Rema 1000 har også satt opp pleksiglass i kassen. Tiltaket kom etter at flere Rema-ansatte ga uttrykk for bekymring for sin egen sikkerhet i butikkene.

– Helse og sikkerhet for våre ansatte og kunder er førsteprioritet nå. Vi ruller nå ut teip-markører i alle våre butikker, og setter opp pleksiglass-skjermer mellom de ansatte og kundene i kassa. Pleksiglasskjermene har fått veldig god respons både fra kunder, ansatte, eksperter og myndigheter. Vi jobber døgnet rundt for å finne flere smitteforebyggende tiltak i henhold til nasjonale retningslinjer, sier administrerende direktør Trond Bentestuen i Rema 1000 til Dagligvarehandelen.

Positive tilbakemeldinger

En av Rema-butikkene som har fått opp pleksiglass er Rema 1000 Rissa.

– Jeg har fått pleksiglass i alle mine kasser. Jeg bestemte størrelsen på glasset, og jeg tror jeg er den første Rema-butikken som fikk opp dette. Jeg regner med at Rema tar regningen på skjermene, men vi har ikke snakket så mye om det, sier kjøpmann Geir Sigmund Dahle i Rema 1000 Rissa. 

Rema-kjøpmannen har kun fått positive tilbakemeldinger. Han synes pleksiglassene er en god løsning for å hindre smitte. 

– Mine ansatte har ikke vært spesielt redde for å bli smittet, men vi er daglig i kontakt med kundene, så de er også utsatt. Dette gir en trygghetsfølelse begge veier, sier kjøpmannen.

– Krevende situasjon

Coop velger også å sette opp pleksiglass i kasseområdet i butikkene for å beskytte kunder og ansatte mot smittespredning. 

– Det skal være trygt å jobbe og handle i våre butikker. I kasseområdet kommer kunder og ansatte tett på hverandre, og vi installerer nå pleksiglass i butikkene for å begrense smitterisikoen i dette området av butikken, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge i en pressemelding.

– Enkelte butikker har allerede fått det opp. Vi har nå gjort en større bestilling og vil rulle det ut i flere butikker fortløpende. De butikkansatte gjør en uvurderlig jobb i å gi kundene våre tilgang på dagligvarer i en svært krevende situasjon. Vi får mange tilbakemeldinger fra takknemlige kunder, noe vi setter enormt stor pris på, sier Kristiansen.

Annonse
Annonse