PRODUKTUTVIKLING: Reidar Fredriksen tror vi trenger produktutvikling på et visst nivå for å få vekst i småskalamarkedet. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

Tror på småskala-vekst

Publisert: 13. mars 2017 kl 09.07
Oppdatert: 13. mars 2017 kl 09.07
Siden 1931 har Reinhartsen i Kristiansand levert det meste innen sjømat, vilt og spesialiteter. Og for to av produktene de har de vunnet Matmerk-pris: Laks med koriander og chili og kaldrøkt laks. Utgangspunktet for laksen med koriander og chili var å få en litt annen smak på deres varmrøkte pepperlaks. – To av våre kokker samarbeidet med ansatte fra blant annet Vietnam for å skape denne miksen av smaker, forteller fiskehandler og daglig leder Reidar Fredriksen.

Pre regior laks

Reinhartsen har alltid har hatt en forkjærlighet for laks. I 1970–80 var de en av de største lakseeksportørene, også på oppdrettslaks. De bruker noe som heter pre regior laks, det vil si at den slaktes og fileteres med en gang, noe som gjør at du får litt ferskere smak på fisken enn ved en standard laksefilet. – Vi er et lite røkeri og behandler fisken på vår egen måte. Kjøper kun fersk laks, ikke frossen, sier Fredriksen.
Saken fortsetter under annonsen

Trenger vekst i småskalamarkedet

For en stund tilbake ønsket Reinhartsen å utvide sin produksjon av viltkarbonader. – Vi hadde såpass stor etterspørsel og ønsket å selge mer. Men da vi utvidet og fikk større kvern opplevde vi at produktet ble ødelagt, forteller Fredriksen, og understreker viktigheten av at håndverksbedriftene tar vare på kvaliteten i produktene sine. Samtidig tror han at vi trenger produktutvikling på et visst nivå for å få vekst i småskalamarkedet. – Det er viktig å få flere håndverksprodukter til å lykkes ved å maksimalisere produksjonen av håndverksprodukter uten at det går på bekostning av kvaliteten, sier han og legger til at det er mulig at det finnes forskning på dette området, men mange småskalaprodusenter vet ikke om det.

Kan skape flere arbeidsplasser

Reinhartsen selger en del produkter fra småskalaprodusenter, mange med bare 2–3 ansatte. Og når produktene går ut til et litt større salgssted klarer de ofte ikke å produsere nok. – Kunne de hatt litt bedre maskiner og større produksjonsmulighet kunne de ha laget et bærekraftig næringsgrunnlag på det stedet de bor, sier han, og legger til at mange vegrer seg for å utvide av frykt for å fjerne seg fra kvaliteten, sier Fredriksen. – Noen velger det, men noen gjør ikke det, og da risikerer man at håndverket dør ut med dem.

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb