Coop

ANERKJENNELSE: - Det at alle våre kjeder styrker sin posisjon er en anerkjennelse for at vi setter kunden som vår øverste sjef, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen om de ferske Nielsen-tallene. (Foto: Norgesgruppen)

Styrket posisjon for Coop og Norgesgruppen

En stabilisert butikkmasse har ført til vekst i dagligvaremarkedet, viser Dagligvarerapporten 2017 fra Nielsen.

Publisert Sist oppdatert
Totalomsetningen i dagligvarehandelen har vokst fem prosentpoeng fra 2015 til 2016. Veksten er nå høyere enn det nivået man så for fire-fem år siden. sitt oppkjøp av ICA var noe av det som skapte en del strukturelle endringer i 2015, og som blant annet medførte at butikkene ikke fikk drevet på vanlig måte i en periode.– Folk hadde selvfølgelig like stort behov for varer, men kanskje man handlet på en annen måte, sier markedssjef Birgitte Hem Reuter hos – En mer stabil butikkmasse i 2016 skapte en høyere vekst sammenlignet med året før, sier Reuter.Ifølge rapporten handler nordmenn i gjennomsnitt 3,4 ganger i uken i butikk.– Det er en ørliten nedgang fra året før, noe som kan ha med at tilbudet fra matkasser og onlineaktører har blitt bredere og at det er et reelt alternativ for flere enn det var tidligere, sier Reuter.Reuter tror flere faktorer har vært med på å drive frem veksten i dagligvaremarkedet, blant annet at forbrukerne har hatt stabil tilgang til dagligvaremassen og mer stabile tilbud i butikkmassen.– Det kan også ha med profileringen av de store lavprisaktørene vi har nå, de skaper mye vekst og har en stor del av markedet.Nielsen-rapporten viser paraplykjedenes utvikling av markedsandeler fra 2012 til 2016: Coop og Norgesgruppen har økt markedsandeler i 2016, imens og står omtrent likt som året før. Norgesgruppen hadde i 2016 en markedsandel på 42, 3 prosent, Coop hadde 29,4 %, Rema 1000 24,4 % og Bunnpris 3,9 %.- Det at alle våre kjeder styrker sin posisjon er en anerkjennelse for at vi setter kunden som vår øverste sjef, sier konsernsjef Runar Hollevik i .- Styrket markedsposisjon forklares hovedsakelig av høyere organisk vekst enn veksten totalt i markedet. Det betyr at flere kunder velger våre kjeder og at hver handel øker, sier Hollevik.Han påpeker videre at konkurransen om kundene er tøff. Dagligvarebutikkene opplever også økt konkurranse fra andre markedsandeler som mat i farta, spise ute, faghandel og netthandel.- Jobben i butikk hver dag blir derfor enda viktigere i 2017. Vi skal ta nye steg inn i en digitalisert hverdag, bidra til at forbrukeren kan ta grønnere og sunnere valg og ikke minst gjøre morgendagens handleopplevelse billigere og bedre, sier Hollevik.CoopNielsen Norge.

Bredere tilbud på nett

Lavprisaktører skaper vekst

Rema 1000Bunnpris

Tøff konkurranse

Norgesgruppen
Powered by Labrador CMS