Tine

GEBYR: Tine har innført gebyr på små leveranser for å øke lønnsomheten. (Foto: TINE/Bo Mathisen)

Gebyr på små leveranser

Tine innførte i februar et gebyr på ordrer lavere enn 1500. I dialog med berørte kjøpmenn ønsker de å bidra til at kundene planlegger bedre og slik unngår gebyr.

Publisert Sist oppdatert
vil, i forbindelse med innføringen av gebyret, bidra til at kundene bestiller sjeldnere og mer planlagt og slik sparer gebyr. De kommer derfor til å kontakte alle berørte kjøpmenn for å bistå i dette arbeidet.- Tine ønsker å gjøre dette gjennom dialog med kundene slik at kjøpmennene som rammes kan unngå gebyr gjennom større og mer hensiktsmessige leveranser, skriver de i en pressemelding.Tine forklarer hvordan kjøpmennene kan spare gebyr på å planlegge: Dersom en kunde bestiller varer for 1100 kroner tre ganger i uka gir dette 300 kroner i gebyr. Gjennom å gå over til to ukentlige leveringer, blir det billigere. Da blir det to bestillinger som hver er på 1650 kroner. Dette ligger da over 1500 kroner, og gir ikke gebyr.- Tine forstår at denne saken engasjerer, og har frem til nå hatt fri levering for ordre over minsteordren på 200 kroner til dagligvarekunder. Tine er en selvsagt del av Distrikts-Norge med eiere over hele Norge. Tine er dessuten stor arbeidsgiver med meierier over hele landet. Omleggingen skjer som følge av flere årsaker. Tine må styrke lønnsomheten på små leveranser som skal styrke lønnsomheten for Tines eiere, forklarer selskapet videre.Tanken er at dette samtidig skal bidra til mer hensiktsmessige leveranser for kjøpmennene, og mindre kjøring, som igjen vil bidra til mindre klimagassutslipp.- Omleggingen er en del av en større planlagt omlegging på alle vareleveranser over hele Norge med endrede gebyrer på leveranser, en prosess som startet med andre kundegrupper i 2015. Det er også slik at konkurrerende aktører på distribusjon har tilsvarende gebyrer.Tine

Må styrke lønnsomheten

Mindre kjøring

Powered by Labrador CMS