Meny

BURGERFORBILDE: Slik ser burgerne ut på hjemmesiden til Max. Vidar Helgesen vil ha flere til å gjøre det samme. (Foto: Bjørn Stuedal)

Vil klimamerke burgeren

Ti år etter at de første matproduktene kom med CO2-merking, vil klimaminister Vidar Helgesen ha merkingen til Norge.

Publisert Sist oppdatert
Det er Nationen som forteller hvordan Helgesen har vært på sommerferie i Sverige og sett at burgerkjeden Max CO2-merker produktene sine.De første CO2-merkede produktene kom i handelen i Storbritannia i 2006, og det er fire år siden landets største supermarkedkjede Tesco ga opp planen om å merke alle produktene sine med karbonfotavtrykk.– Max forteller hva de tilbyr som har lavt CO2-avtrykk, og så klimakompenserer de for det. Kunne vi se for oss at vi arbeidet for å få norske handelsaktører til å tenke i samme baner? spør klima- og miljøministeren.Tidligere har Vidar Helgesen oppfordret folk til å spise mindre rødt kjøtt. Nå appellerer han til handelen og tror at CO2-merking kan være med på å påvirke hva forbrukerne velger i butikken og på hamburgerrestauranten.– Jeg tror bevisstgjøring over tid vil være veldig viktig for hvilke valg folk tar. Det er i varehandelen at vi som individuelle forbrukere ofte tar miljøvalg, og det er en arena som egner seg godt for folkeopplysning og informasjon, sier Helgesen til Nationen.Han foreslår merkingen som et frivillig initiativ, men er åpen for at staten kan bidra.Miljøansvarlig Erik Halstensen i Meny regner med at det er mulig å få til et system for å merke karbonfotavtrykk, men han er ikke sikker på effekten.– Jeg tror egentlig forbrukeren er overfôret på merkeordninger allerede, som gjør at en blir litt forvirret og lurer på hva det egentlig er som er miljømerke og ikke, sier han.

Appellerer til handelen

Frivillig merking

Tviler på effekten

Powered by Labrador CMS