Kan Kongsgård-lanseringen gjennomføres? Follo tingrett avgjør.

Tine prøver å stoppe Synnøve

Publisert: 10. februar 2016 kl 22.15
Oppdatert: 10. februar 2016 kl 22.15
Ost «av jarlsbergost-type», skriver Synnøve Finden om den nye osten sin, Kongsgård. det får Jarlsberg-produsent og hovedkonkurrent Tine til å trekke Synnøve Finden for retten for å stoppe osten.

– Jarlsberg er varemerke

– Vi synes konkurranse er flott. Det gir mangfold og flere alternativer for forbruker. Tine har ingen intensjoner om å hindre Synnøve Finden i å lansere eller selge osten de har utviklet, men vi kan ikke akseptere at de bruker det Tine-eide varemerket Jarlsberg for å markedsføre og selge den, sier markedsdirektør Kathrine Mo. De to konkurrentene har snakket sammen på forhånd uten å bli enige. – Det er et klart brudd på varemerkeloven og bidrar til å vanne ut et varemerket Tine har bygget opp gjennom 60 år, sier Mo. – Jarlsberg er ikke en ostetype som gauda eller edamer, men et nasjonalt og internasjonalt registrert varemerke, uttaler hun.

– Jarlsbergost er type

Synnøve Finden godtar ikke kravet om å stoppe lanseringen, og viser til at ingen vil forstå den faglige betegnelsen. Kongsgård er nemlig en propion-ost – det vil si at den har nøtteaktig, mild smak og med store, runde hull. – Selv om den faglige betegnelsen er propionost, er det ingen som vet hva det er. Alle i Norge kaller denne for jarlsbergost-type, sier kategoridirektør Magnus Tollefsen. – Det er den enkleste måten å beskrive ostetypen og smaken på overfor forbruker. Det er det samme som Tine selv gjorde da de introduserte sin greske yoghurt. Yoghurten var strengt tatt ikke en gresk, men produsert i Tana. Men for å gi forbrukerne den enkleste beskrivelsen av produktet, kalte de yoghurten for en gresk yoghurt, sier Tollefsen. Han trekker historien tilbake til 1800-tallet, da flere ysterier i Vestfold lagde jarlsbergost.
Saken fortsetter under annonsen

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb