DESIGNPRISET: Melboksen fikk Merket for god design, men var omstridt blant forbrukerne. (Foto: Norgesmøllene)

Mindre matkasting med omstridt boks

Publisert: 22. mai 2016 kl 18.07
Oppdatert: 22. mai 2016 kl 18.07
– Matsvinn er faktisk verre enn søppel fra emballasje, sier Sofie Østergaard til Bergens Tidende. Østergaard designet melboksen til Møllerens i 2014.

Oppfordret til boikott

– Det var stor ståhei rundt den boksen. Blant annet fikk vi klager på at prisen var for høy, og at den veide mer, til tross for at boksen bare var 50 gram tyngre enn posen, sier Østergaard. Noen oppfordret til å boikotte boksen, men ifølge industridesigneren har den gitt positive resultater.

– Mindre søl

– Vi regnet ut at boksen ga mindre søl. For eksempel kunne postene få hull under transport, noe som gjorde at 500 pakker gikk i søpla, sier hun, og mener at butikkansatte som slipper å støvsuge mel fra gulvet, er blant dem som er glade for den nye emballasjen. Nå arbeider Sofie Østergaard i Norgesmøllene som stipendiat tilknyttet Institutt for produktdesign ved NTNU. Der forsker hun på matsvinn gjennom emballasjen og forbrukernes følelser rundt ulike merkevarer. – Forbrukere er for lite bevisste på klimaegnskapet fra matsvinn, sier hun, og viser til en britisk undersøkelse der 95 prosent av forbrukerne sier at de synes det er verre å kaste emballasje enn mat – selv om matsvinn er mye verre for klimaet.

Kaster 85 prosent mindre druer

Til Bergens Tidende forteller hun om Bamas drue-eksempel, der 85 prosent av svinnet ble borte den gangen druene ble flyttet fra poser og over i beger. Svinnet gikk ned fra 15 til to prosent. Sofie Østergaard tror det er endel misforståelser ute blant forbrukerne: – Jeg er interessert i hva som skal til for at forbrukerne skal endre adferd. Ofte sier de noe i undersøkelser og gjør noe helt annet under observasjon. Småbarnsforeldre er de som kaster aller mest mat, forteller Østergaard.
Saken fortsetter under annonsen

– Altfor mye emballasje

Kommunikasjonssjef Mette Nygård Havre i avfallsselskapet BIR, derimot, vil ha mindre emballasje på maten: – Vi vet at mat krever riktig emballasje for å få lengst mulig holdbarhet. men vår erfaring er at svært mange produkter har altfor mye emballasje, sier hun til Bergens Tidende.

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb