Annonse
ØL ØKER MEST: Lokalprodusert øl øker mest i butikkene. (Bilde: Newswire, fra videoen)

Lokalmat for fire milliarder

– Lokalmat er et segment i dagligvare som vokser hele tre ganger raskere enn dagligvaremarkedet ellers, sier seniorrådgiver Kay Jørgen Nilsen i Matmerk.

Lokalbrygget øl øker mest – 28,6 prosent.

337 på Lokalmat.no

Siden Lokalmat.no åpnet i januar, har 337 produsenter blitt med på bransjeportalen.

Newswire skriver om lokalmaten på oppdrag fra Meny, som reklamerer for at kjeden byr på over 2000 lokale mat- og drikkeprodukter.

– Fortsetter veksten i samme takt, vil Landbruksdepartementet nå målet om en omsetning av lokal mat og drikke i dagligvarebutikkene på 10 milliarder kroner i 2025, sier Espen Schøning Lie, som er leder av Meny-Lauget.

Sponheim får mye ære

Tidligere matminister Lars Sponheim får mye av æren for utviklingen. – Vi høstet vel bare fruktene av en utvikling som allerede var i gang, men det er ingen tvil om at det ble et annet trykk i satsningen på starten av 2000-tallet, sier han i dag.

Blant annet satte muligheten til å produsere mer melk hvis bonden foredlet den på egen gård, fart i en helt ny ysterinæring.

– Vi kan nærmest snakke om en eksplosjon på ostefronten. Etter mye slit i starten, er mange av disse ysteriene virkelig oppe og står og gjør det bra, sier Sponheim. I dag er han leder i Matmerks fagjury, der han får muligheten til å smake seg gjennom mange nyheter på markedet.

Får det til i Vestfold

Skjærgaarden gartneri er et av de ferske eksemplene på produsenter som lykkes med lokalmat. Derfra har Newswire laget denne reportasjen på oppdrag fra Meny:

https://youtu.be/VVXCWE4pmws

Denne lokalmaten økte mest i fjor:

1. Øl fra lokale produsenter – 28,6 prosent

2. Fjærkre – 13,8 prosent

3. Pølser – 13,7 prosent

4. Ren fisk – 10,8 prosent

5. Ost – 10,8 prosent

6. Rent kjøtt – 7,9 prosent

(Kilde: Matmerk)

Annonse
Annonse