MFU

IKKE SLIK: Hennig-Olsen ble felt for markedsføring mot barn. (Foto: Hennig-Olsen Is)

Hennig-Olsen beklager barnereklame

Hennig-Olsen Is legger seg flate etter å ha blitt felt av Matbransjens Faglige Utvalg.

Publisert Sist oppdatert
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har felt Hennig-Olsen for en konkurranse og emballasjen på Hakkebakkeskogen is. Utformingen av emballasjen er markedsføring særlig rettet mot barn, konstaterer utvalget.Emballasjen har innstikk som kan benyttes til å lage Hakkebakkeskogenteater, og også informasjon om en konkurranse hvor barn oppfordres til å bruke Instagram.MFU fikk seks klager på produktet etter at Kreftforeningen arrangerte kampanjen «reklamedetektiver» og fikk elevene i 17 skoleklasser til å klage på forskjellige forhold.Hennig-Olsen Is beklager, er lei seg, og har satt i verk tiltak for å unngå at noe lignende skjer igjen.– På pakningen reklamerer vi for en konkurranse der barn kan vinne premier. I teksten henvender vi oss direkte mot barn, hvor vi skulle ha henvendt oss til voksne som er målgruppen for markedsføringen av produktet, skriver Hennig-Olsen Is i en pressemelding.

Teater

– Skulle henvendt oss til voksne

Powered by Labrador CMS