Orkla

FORSVINNER: Nå er det slutt for Gimsøy Kloster. (Foto: Orkla)

Fun Light og Idun til Sverige

Orkla legger ned Gimsøy Kloster i Skien og Idun-produksjonen i Rygge, og flytter til Sverige.

Publisert Sist oppdatert
Styret i Orkla Foods Norge har vedtatt å flytte produksjonen fra Gimsøy Kloster i Skien til andre Orkla-fabrikker. I tillegg har styret fattet en intensjonsbeslutning om å endre selskapets fabrikkstruktur i Rygge, heter det i en pressemelding.Orkla Foods Norge avdeling Skien, som er det formelle navnet på Gimsøy Kloster, blir nedlagt. All drikkeproduksjonen flyttes til Kumla i Sverige.Storparten av produksjonen er Fun Light og Tomtegløgg. Energidrikk i pulverform og ulike essenser flyttes til andre Orkla-fabrikker.– Vi har drøftet alternativer til nedleggelse, men står fast ved at det er nødvendig å flytte virksomheten for å kunne møte en stadig tøffere konkurranse, sier Atle Vidar Nagel-Johansen, leder for forretningsområdet Orkla Foods. Fabrikken har 24 ansatte.I Rygge i Østfold har Orkla Foods Norge i dag to fabrikker. Forslaget er å flytte det meste av ketchup-, senneps- og dressingproduksjonen til Orklas fabrikk i Fågelmara i Sverige. Produksjonen av Nora grønnsaker fortsetter i Rygge, der virksomheten samles på ett sted. Dessuten skal det bygges opp et logistikksenter der.– Dette vil styrke vår samlede konkurransekraft innen viktige kategorier for Orkla Foods. Vi utnytter bedre den teknologien vi har ved fabrikken i Fågelmara, samtidig som vi i Rygge kan utvikle effektive logistikkløsninger og skape muligheter for innovasjon og vekst innen grønnsaker, sier Nagel-Johansen.I dag er det til sammen rundt 80 ansatte på de to fabrikkene i Rygge. Planen skal drøftes med ansatte og tillitsvalgte, og den endelige beslutningen tar i løpet av mai. Går det som planlagt, blir ketchup-, senneps- og dressingproduksjonen trappet gradvis ned mot høsten 2017. Grønnsaksproduksjonen er tenkt flyttet våren 2018.– Vi har behov for å samle produksjonen på færre produksjonssteder for å være konkurransedyktige for fremtiden. Det innebærer at vi anser det nødvendig å legge ned noen fabrikker, samtidig som vi øker investeringene ved andre, sier Atle Vidar Nagel-Johansen.

Fun Light og Tomtegløgg blir svensk

Ketchup, sennep og dressing

80 ansatte

Powered by Labrador CMS