30 MILLIONER: I år regner meierisjef Erik Isum med å produsere 30 millioner beger med grøt.

Bygger for grøteksplosjon

Publisert: 27. juni 2016 kl 12.58
Oppdatert: 27. juni 2016 kl 12.58
Nordmenn spiser ferdiggrøt som aldri før – salget har fordoblet seg på fem år. Fra 11 millioner solgte porsjoner Fjordlandgrøt i 2011 til 20 millioner i 2015. Og veksten bare fortsetter, forteller Tine i en pressemelding.

36 prosent vekst

– Grøt har blitt trendy, samtidig som det er krevende å koke den hjemme, og mange har glemt hvordan man lager denne tradisjonsrike retten – derav eksplosiv vekst i ferdiggrøtsalget, sier kategorisjef Elise Naper Andersen i Fjordland. Hittil i år har salget av kald grøt økt med 36 prosent. I fjor ble det produsert 20 millioner beger av grøten.

30 millioner beger

– I 2016 tror vi produksjonen blir 30 millioner beger, og vi tror veksten vil fortsette videre. Det er nesten utrolig med en slik vekst i denne tradisjonelle norske husmannskosten, sier meierisjefen på Tretten, Erik Isum. Allerede under den voldsomme priskrigen på juleprodukter i desember gikk produksjonen døgnet rundt på Tretten. Men denne gangen er det trendene, og ikke priskrigen
Saken fortsetter under annonsen
som Bondelaget omtalte som «uetisk» og «respektløs», som gjør det nødvendig å øke kapasiteten.

Grøt-barer

Rundt i verden åpnes det grøt-barer. I pressemeldingen omtales grøt som «den nye sushien». – Grøt har lange tradisjoner i Norge. Forbrukerne er opptatt av å velge sunt hele dagen og er blitt mer bevisste rundt en bedre måltidsrytme. Det skal være lettvint og enkelt. Forbrukerne setter pris på spiseklare produkter og forbrukervennlige emballasjeløsninger. Dessuten liker folk produktene. Det smaker godt og er rimelig, sier kategoridirektør Unn Grønvold Nikolaisen i Tine.

Fire linjer er for lite

Meieriet på Tretten har allerede fire grøtlinjer. – Selv med kontinuerlig drift av fire produksjonslinjer vil vi ikke greie å holde tritt med den sterkt voksende etterspørselen, sier Erik Isum. 104 millioner kroner skal brukes på å utvide kapasiteten, og investeringen betyr også fire–fem ekstra arbeidsplasser.

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb