Solgte mer uten salt

Publisert: 4. desember 2015 kl 10.19
Oppdatert: 4. desember 2015 kl 10.19
Det er Bergens Tidende som forteller hvordan Norgesgruppen har overraskende positive resultater av å fjerne det tilsatte saltet i deigproduktene med kjedenes egne merker. – Salt gir smak, så noen var engstelige for at endret smak ville påvirke salget. Men vi ser at salg og etterspørsel har gått opp som følge av tiltaket. Veksten har vært på 8,1 prosent for kjøttdeig og 23 prosent for karbonadedeig, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til avisen. Produktene vokser mer enn konkurrentene med tilsatt salt, forteller han. Totalt har Norgesgruppen fjernet 90 tonn salt fra det norske kostholdet med dette tiltaket. Coop, på sin side, halverte saltinnholdet i stedet for å fjerne saltet helt. De saltreduserte produktene vokser med ti prosent mer enn tidligere, samtidig som produktene helt uten salt ikke vokser like mye, forteller kommunikasjonssjef Harald Kristiansen til Bergens Tidende.  
Saken fortsetter under annonsen

Ledige stillinger – Mat og Marked jobb